blog portalu odstresowani.pl
Wojownicy z grupy B
icon clock Listopad 6, 2018

Niedobory witaminy B i innych składników odżywczych mogą odgrywać znaczącą rolę przy depresji. Jeśli cierpisz na depresję lub stan obniżonego nastroju, więcej niż jeden czynnik może powodować objawy (ospałość, brak zainteresowania rzeczami, które zazwyczaj lubisz robić, i tak dalej). Jednym z nich jest możliwy niedobór jednego lub więcej niezbędnych składników odżywczych. To może być świetna wiadomość, ponieważ wraz z lekami, terapią i innymi metodami zalecanymi przez lekarza, wprowadzenie prostych zmian w diecie może pomóc ci poczuć się lepiej.

Tylko lekarz może ustalić, czy masz niedobory żywieniowe, więc zanim napełnisz lodówkę nowymi produktami lub zaopatrzysz się w suplementy, zdobądź oficjalną diagnozę. Pamiętaj też, że organizm czerpie najwięcej korzyści z witamin i minerałów pochodzących z pożywienia, a nie z pigułek. W rzeczywistości, nawet jeśli nie masz niskiego poziomu jakiegokolwiek konkretnego składnika odżywczego, spożywanie zbilansowanej diety w ogóle, składającej się ze świeżej żywności, a nie przetworzonej, pomoże ci poczuć się lepiej.

Witaminy z grupy B

Witaminy te są niezbędne dla dobrego samopoczucia psychicznego i emocjonalnego. Są rozpuszczalne w wodzie, co oznacza, że nie mogą być przechowywane w organizmie, więc musisz je codziennie uzupełniać w diecie. Witaminy z grupy B mogą być „zabijane” przez alkohol, rafinowane cukry, nikotynę czy kofeinę. Nadwyżki któregokolwiek z nich mogą odgrywać rolę w niedoborze witaminy B. Charakterystyka witamin z grupy B:

  • B1 (tiamina). Mózg wykorzystuje tę witaminę, aby pomóc przekształcić glukozę lub cukier we krwi w paliwo. Bez tego mózg szybko traci energię. Niedobory tiaminy występują rzadko, ale mogą towarzyszyć zaburzeniom picia i prowadzić do różnych objawów psychiatrycznych i neurologicznych.
  • B3 (niacyna). Niedobór niacyny może powodować pelagrę, chorobę, która może powodować psychozę i demencję. Ponieważ wiele komercyjnych produktów spożywczych zawiera niacynę, pelagra praktycznie zniknęła. Jednak niedobory witaminy B3 mogą powodować pobudzenie i lęk, a także spowolnienie umysłowe i fizyczne.
  • B5 (kwas pantotenowy). Niedobory tej witaminy są rzadkie, ale mogą prowadzić do zmęczenia i depresji.
  • B6 (pirydoksyna). Ta witamina pomaga organizmowi przetwarzać aminokwasy, które są budulcem białek i niektórych hormonów. Niedobory witaminy B6, choć bardzo rzadkie, powodują upośledzenie odporności, zmiany skórne i splątanie. Niewielki niedobór występuje czasem u alkoholików, osób z niewydolnością nerek i kobiet stosujących doustne środki antykoncepcyjne. Starsza klasa leków przeciwdepresyjnych, inhibitorów monoaminooksydazy (IMAO), wiąże się również z niedoborami witaminy B6, ale nie są one już przepisywane zbyt często. Wielu dietetycznie zorientowanych lekarzy uważa, że ​​większość diet nie zapewnia optymalnych ilości tej witaminy.
  • B12 (kobalamina). Ponieważ witamina B12 jest ważna dla tworzenia czerwonych krwinek, niedobór może prowadzić do anemii, a także różnych objawów neurologicznych i psychiatrycznych. Niedobory występują po długim czasie, ponieważ organizm przechowuje zapas witaminy w wątrobie od trzech do pięciu lat. Występujące niedobory, często wynikają z braku wewnętrznego czynnika, enzymu, który pozwala wchłonąć witaminę B12 w jelitach. Ten stan jest znany jako anemia złośliwa. Ponieważ czynnik wewnętrzny zmniejsza się wraz z wiekiem, starsi ludzie są bardziej podatni na niedobory witaminy B12.
  • Kwas foliowy. Ta witamina z grupy B jest potrzebna do syntezy DNA. Jest również konieczna do produkcji SAM (S-adenozylometionina). Zła dieta, choroba, alkoholizm i niektóre leki mogą przyczyniać się do niedoborów kwasu foliowego. Kobietom w ciąży zaleca się często przyjmowanie tej witaminy, aby zapobiegać uszkodzeniom cewy nerwowej u rozwijającego się płodu.

Minerały

Niedobory wielu minerałów wiążą się z objawami depresji, a także z problemami fizycznymi. Należą do nich magnez, wapń, cynk, żelazo, mangan i potas. Dietetyk może określić, czy masz niską zawartość któregokolwiek z tych minerałów i zaproponować sposoby włączenia ich do swojej diety.

icon facebook share icon twitter share

Komentarze

Jo

Cenna informacja, szczeģólnie dla wegetarian i wegan
Dzieki!

Dodaj komentarz

Bitnami