• English
blog portalu odstresowani.pl
Ogry mają warstwy, cebula ma warstwy i stres ma warstwy
icon clock Grudzień 4, 2018

Kiedy doświadczasz stresu, możesz odkryć, że podstawowa przyczyna jest zakopana pod wieloma zewnętrznymi warstwami. Jak powiedziałby Shrek – jak w cebuli.

Zrozumienie tych warstw może pomóc uspokoić umysł.

Technika warstw jest podobna do tej wykorzystywanej w terapii poznawczej – techniki strzałki w dół. Polega ona niejako na predykcji naszych działań. Trochę jak zabawa w “co by było gdyby”. Technika ma za zadanie, za pomocą pytań, dotrzeć do najbardziej podstawowych przekonań, a tym samym do pierwotnego problemu.

Wróćmy jednak do cebuli.

Wszyscy jesteśmy zestresowani od czasu do czasu. Wielu z nas łączy nasze stresy z konkretnymi wydarzeniami lub incydentami z życia. Podstawa stresu leży głęboko wewnątrz, a przyczyny nie są oczywiste. Mogą być następstwem sytuacji z dzieciństwa, np. stres związany z nową pracą jest następstwem częstych przeprowadzek w czasie dzieciństwa (nowe miejsce, nowi ludzie, brak umiejętności adaptacyjnych).

Najlepiej wyjaśnić to za pomocą kilku przykładów.

Stres niepewności pracy

Czy pamiętasz tę wielką recesję, która kilka lat temu ogarnęła globalną gospodarkę? Okazuje się, że wielu ludzi straciło wtedy pracę, a jeszcze więcej poczuło się przez to niepewnie. Na szczęście tamte wydarzenia mamy za sobą i sytuacja jest ustabilizowana. Nikt nie musi martwić się o utratę pracy … och … czekaj, jednak nie. Stres niepewności pracy będzie zawsze nam towarzyszył. Bez względu na to, czy będziemy się rozwijać, czy też będziemy krążyć w jednym miejscu. Dzieje się tak od zarania dziejów. Kiedyś walczyliśmy o jedzenie, dzisiaj do tego dochodzi status społeczny, który często postrzegany jest właśnie przez pracę jaką wykonujemy.


Kiedy twoja praca jest zagrożona, czy to brak pracy powoduje stres, czy jest to coś innego?

Jakie są warstwy stresu związanego z pracą?

  • Warstwa 1 – stres związany z utratą pracy
  • Warstwa 2 – stres związany z utratą dochodów
  • Warstwa 3 – stres związany z utratą realizacji pracy
  • Warstwa 4 – stres związany z brakiem możliwości opłacenia rachunków lub zapewnienia rodzinie dostatku
  • Warstwa 5 – stres związany z utratą szacunku rodziny i przyjaciół
  • Warstwa 6 – stres popadania w depresję
  • Warstwa 7 – stres związany z wyobcowaniem rodziny
  • Warstwa 8 – stres rozpadu rodziny

Nawet bez utraty pracy mogą pojawić się wyżej wymienione sytuacje, a skoro występują to powoduje to stres. Jednak zagłębienie się w jego warstwy może pomóc w walce z nim.

Utracone dochody można uzyskać dzięki nowej pracy lub nawet zasiłkom państwowym, jeśli jest taka możliwość. Utracone spełnienie można znaleźć po raz kolejny w wolontariacie lub innym ważnym zadaniu, które zajmuje Twój czas.

Tak więc, identyfikując potencjalne przyczyny stresu, które mogą pojawić się w wyniku utraty pracy, możesz je zracjonalizować i zrozumieć. Zrozumienie pozwoli  znaleźć sposób na jego pokonanie. Gdy uznasz to za prawdziwe, stres wywołany niepewną pracą może zostać złagodzony w odpowiednim stopniu.

Stres związany z przeprowadzką

Zmiana miejsca zamieszkania to często wymieniany czynnik stresotwórczy, którego można doświadczyć w życiu. Nie musi tak jednak być, jeśli potrafisz zidentyfikować przyczyny stresu ukrytego między warstwami.

Przyjmując podejście warstwowe, możemy natknąć się na obawy:

  • Warstwa 1 – stres związany z przeprowadzką – zmiana miejsca zamieszkania
  • Warstwa 2 – stres organizowania relokacji
  • Warstwa 3 – stres związany ze znalezieniem dobrej firmy przeprowadzkowej
  • Warstwa 4 – stres związany ze zmianą adresu korespondencyjnego, nadanie nowego i anulowanie starego
  • Warstwa 4 – stres związany z tym, że coś pójdzie nie tak, transportowana własność zostanie uszkodzona lub nowa nieruchomość nie będzie gotowa na czas
  • Warstwa 5 – nacisk na koszty w kategoriach pieniędzy i czasu, jeśli coś pójdzie nie tak

W zależności od konkretnej sytuacji mogą istnieć inne warstwy, w tym:

  • brak znajomości nowego obszaru,
  • organizowanie nowych miejsc szkolnych,
  • dzieci, które odczuwają niechęć do zmiany miejsca zamieszkania,
  • brak sieci społecznościowych,
  • poczucie samotności lub izolacji.

Określenie, które z tych najbardziej pasuje, lub podobne, pozwoli ci poradzić sobie z problemami nawet przed podjęciem decyzji.

Możesz zacząć planowanie z dużym wyprzedzeniem i rozłożyć czas potrzebny na spokojne zajęcie się wszystkimi sprawami. Uzyskaj rekomendacje na temat firm transportowych, aby zminimalizować ryzyko złej obsługi i sytuacji, w których coś pójdzie nie tak. Są również firmy specjalizujące się w przeprowadzkach, które zadbają o wszystko za Ciebie.

Dobrym rozwiązaniem jest również z odłożenie gotówki na wszelki wypadek. Jeśli nie będzie potrzeby naruszania tego funduszu w nagłym przypadku, będzie stanowić dodatkową pulę finansową do domowego budżetu.

Przed wyjazdem możesz spędzić czas w nowej okolicy – idź na kolację lub zrób zakupy na swojej nowej głównej ulicy, aby się do niej przyzwyczaić. Porozmawiaj ze swoimi dziećmi, aby zrozumieć, dlaczego czują się zaniepokojone przeprowadzką. Być może perspektywa nowej szkoły i pożegnanie ze starymi przyjaciółmi jest przeżyciem stresogennym i potrzebują wsparcia z twojej strony. Dorośli często ciężko przeżywają przeprowadzkę, a co dopiero młodzi ludzie, którzy cały dotychczasowy świat miały w poprzednim miejscu zamieszkania.

Nowa lokalizacja to szansa na nowe znajomości. Zarejestruj się w grupach społecznościowych, klubach książki lub drużynach sportowych, abyś mógł zacząć swoją przygodę z odkrywaniem nowych przyjaciół. Spróbuj również utrzymać stare kontakty, co w dzisiejszej dobie internetu nie stanowi wielkiej trudności. Możliwości do kontaktowania się z innymi, nawet przy dużych odległościach, nie stanowi obecnie najmniejszego problemu.

Dwa przypadki rozłożenia częstych obaw na czynniki pierwsze pokazują, że metoda jest skuteczna. Może być stosowana do każdego problemu, który napotkamy, bo nigdy nie jest tak, że problem ma jedynie jedną warstwę. Rozłożenie problemów na czynniki pierwsze pozwala nam poradzić sobie z nimi i znaleźć dogodne rozwiązanie.

Teraz, za każdym razem, gdy masz duży problem, który spędza Ci sen z powiek, postaraj się go rozwarstwić. Łatwiej jest poradzić sobie z kilkoma małymi problemami, gdy potrafimy je dokładniej nazwać, niż z jednym wielkim, który nie jest do końca jasny.

Skoro już wiesz jak rozwarstwiać stres, to czy jest się czym stresować?

icon facebook share icon twitter share

Komentarze

Ania

Niech Pani spróbuje przeczytać ten tekst z migającymi GIFami. Są one tak irytujące i powodują taki oczopląs że musiałam skończyć czytanie już pomiędzy dziadkiem z onion ring a napisami WORK

Dodaj komentarz

Bitnami