• English
blog portalu odstresowani.pl
Wpływ genetyki na sport
icon clock Styczeń 10, 2019

Na fakt czy w przyszłości staniesz się wybitnym sportowcem może wpływać wiele czynników, od pasji, przez ciężką pracę po region, w którym mieszkasz. Jednak jednym z najważniejszych czynników jest to na co nie masz wpływu – genetyka.

Sport to miejscami rodzinny biznes, gdzie z ojca na syna, z matki na córkę kultywuje się konkretną dyscyplinę sportową i nie bez przyczyny. Geny wywierające wpływ na sukces rodzica są przekazywane dziecku, pasja to odrębna sprawa.

Jak konkretnie genetyka wpływa na umiejętności sportowe:

• Powolne dzieci nie mogą stać się szybkimi dorosłymi, bez względu na to, jak ciężko ćwiczą

Prędkość częściowo zależy od proporcji wolnych i szybkokurczliwych włókien mięśniowych w ciele.

Szybko skurczone mięśnie zapewniają większą szybkość, a mięśnie wolnokurczliwe zapewniają większą wytrzymałość.

Możliwe jest trenowanie mięśni szybkokurczliwych, aby uzyskać większą wytrzymałość, ale nie można uzyskać mięśni o powolnym skurczu, które działają jak mięśnie szybkokurczliwe.

Dlatego powolni ludzie nie mogą stać się szybcy.

• Rudzi mają wyższą tolerancję na niektóre rodzaje bólu. Ta sama mutacja genowa jest odpowiedzialna za oba zjawiska
  • Dobry wzrok jest ważniejszy niż czas reakcji

Ludzkie oko nie może fizycznie śledzić piłki w strefie uderzenia i mówić mięśniom, gdzie się poruszać (baseball).

Zamiast tego nasze mózgi rozpoznają piłkę, gdy opuszcza ona rękę miotacza i prognozuje, gdzie ta się znajdzie w oparciu o informacje wizualne. Wzrok oka jest najważniejszym aspektem genetycznym uderzenia, a 58% graczy MLB ma „wyższą” percepcję głębokości w porównaniu do 18% nie sportowców.

• 10% osób z europejskim pochodzeniem ma mutację genetyczną, która pozwala im wstrzykiwać testosteron i nigdy nie daje pozytywnych wyników w teście PED
  • Paula Radcliffe, najlepsza maratońska kobietka, gorzej znosiła dystans z powodu swojego wysokiego wzrostu

Maratończycy są zwykle niscy, ponieważ posiadanie dużej powierzchni w stosunku do objętości pozwala organizmowi szybciej się ochłodzić.

Radcliffe ma 5’8 (1,73) „- jest prawie o stopę wyższy od wielu maratończyków. Przegrała w letnich igrzyskach w 2004 i 2008 roku (w upalne dni), mimo posiadanego rekordu świata.

Kiedy ciało osiąga 40 stopni, automatycznie spowalnia procesy. Dla niskich i chudych ludzi trudniej jest trafić w tę wewnętrzną temperaturę.

• Kenijczycy są genetycznie stworzeni do biegania na odległość, ponieważ mają proporcjonalnie długie nogi, lekkie kończyny i większe płuca, które na przestrzeni wieków wyewoluowały za sprawą życia na dużych wysokościach
  • 17% Amerykanów w wieku od 20 do 40 lat, którzy mają ponad 7 stóp wzrostu, grają w NBA.
  • Jamajski fenomen sprintu jest doskonałym przykładem przyrody i wspólnego pielęgnowania

Istnieją czynniki genetyczne, które przyczyniają się do tego, że Jamajczycy są najlepszymi na świecie biegaczami na krótkie dystanse. Zazwyczaj mają długie kończyny i wąskie biodra, a prawie wszyscy z nich mają gen „sprintu” ACTN3.

• Sudan jest śpiącym olbrzymem biegającym na odległość

Geny skumulowane u Kenijczyków, które odpowiadają za predyspozycje do biegów dystansowych są też obecne wśród obywateli Sudanu,

W przeciwieństwie do Kenii, Sudan nie posiada stabilnej infrastruktury, która uniemożliwia rozwój systemu czy kultury. Możliwe, że jest to nieodkryty zakątek pełen potencjalnych maratończyków.

• Sztuczne nogi Oscara Pistoriusa dały mu ogromną przewagę, ponieważ protezy wykonane z włókna węglowego było o wiele lżejsze

Naukowcy odkryli, że objętość nóg jest znaczącym czynnikiem wpływającym na wytrzymałość danej osoby.

Umieszczenie ciężarków o wadze 1 kg na każdą kostkę biegacza powoduje, że pali on energię o 24% szybciej.

• Szanse bycia genetycznie doskonałym biegaczem wytrzymałościowym wynoszą 1 do kwadryliona (1 000 000 000 000 000 000 000 000 = 1024)

Naukowcy zidentyfikowali 23 różne warianty genów, dzięki którym ktoś jest lepszym naturalnym biegaczem wytrzymałościowym. Szanse na posiadanie wszystkich 23 wariantów wynosi 1 do biliarda (1 000 000 000 000 000 = 1015).

Prawdopodobnie nikt na Ziemi nie ma więcej niż 15 z 23 genów.

• Twoja zdolność do poprawy wraz z kolejnymi treningami jest genetyczna

Naukowcy odkryli, że praktyka nie jest tworzona jednakowo dla wszystkich.

Różni ludzie mogą wykonywać te same ćwiczenia przez tyle samo czasu, a ich poprawa w miarę upływu czasu będzie zupełnie inna. Na przykład zdolność aerobowa niektórych osób nie poprawi się nawet przy świadomym treningu.

Jest to jeden z powodów, dla których potrzeba około 3000 godzin praktyki, aby osiągnąć mistrzostwo.

• Gracze NBA mają ponadprzeciętną rozpiętość ramion.

Stosunek wzrostu do rozpiętości ramion u człowieka to 1:1, wśród graczy NBA proporcja ta potrafi wynosić 1: 1.063. Podwyższony stosunek wzrostu do rozpiętości ramion pozwala uskutecznić grę, a tym samym zawodnik staje się cenniejszy za sprawą swoich predyspozycji genetycznych.

• Jeszcze 100 lat temu, naukowcy uważali, że im bardziej przeciętny typ ciała, tym jest ono lepsze dla lekkoatletyki.

Gdy sport stał się bardziej opłacalny (wyższe wynagrodzenie za zwycięstwo), zasada przeciętności ciała uległa zmianie, a wraz z nią typy ciał w sporcie. Chcąc jak najlepiej wykorzystać swoje warunki, wiele dziedzin sportowych wyselekcjonowała konkretne cechy ciała, np. skoczkowie i koszykarze są wysocy, a maratończycy niscy i szczupli.

By osiągnąć sukces w konkretnych dziedzinach sportowych nie wystarczy już być tylko dobrym, mieć pasję, czy ciężko ćwiczyć. Czasami czynnikiem determinującym jest posiadanie odpowiedniej puli genetycznej.

icon facebook share icon twitter share