Stres. A co to takiego?

Category sygnet

Stres to coś, czego doświadczył każdy z nas i każdy ma jakieś doświadczenie z nim związane. Ale jak z większością rzeczy oczywistych nie potrafimy za bardzo nakreślić samej definicji. A więc stres, w bardzo ogólnej definicji, jest przeciążeniem na tle psychologicznym, emocjonalnym i fizycznym. Jest to zjawisko na tyle złożone i skomplikowane, że nie ma jednej jedynej i słusznej definicji stresu. Każdy z nas ma również inny próg stresu, co jeszcze bardziej utrudnia klasyfikację.

Naukowcy i tak uparcie próbują zdefiniować i sklasyfikować zjawisko. Najpopularniejszy model, który udało się wyodrębnić, to model transakcyjny. Zgodnie z tą ideą, w każdym człowieku występują pokłady cierpliwości i energii, które mogą przeciwstawić się trudnej sytuacji. Gdy są one niewystarczające – następuje stres.

Skutki dużego stresu

Im więcej sytuacji stresowych, tym bardziej prawdopodobne wystąpienie załamania nerwowego. Gorzej, długotrwały i nasilający się stres może prowadzić nawet do chorób nowotworowych. A czynniki stresotwórcze czają się dosłownie wszędzie. Im mniejszy próg akceptacji stresu, tym więcej czynników zewnętrznych. Istnieją jednak czynniki, które są uniwersalnymi wyzwolicielami stresu.

To, co jest stresujące dla jednej osoby, może nie być takie samo dla innej, dlatego przyczyny stresu są zróżnicowane i zindywidualizowane. Najczęstsze stresory obejmują jednak gorączkowy harmonogram pracy, duże obciążenie pracą, problemy z rodziną i związkami oraz problemy finansowe. Chociaż te popularne stresory są często wskazywane jako winowajcy stresu, czy wiesz, że nawet pozytywne momenty życia, takie jak małżeństwo, mogą również działać jako stresory?

Tak długo, jak coś wymaga wysiłku lub popycha do pracy nad tym, można to nazwać stresorem. Wybór uniwersytetu, ślub, kupno nowego samochodu, czy inne wspaniałe wydarzenia życiowe mogą być bardzo stresujące. Przy tych wszystkich stresorach krążących wokół trzeba nauczyć się zarządzać stresem, aby utrzymać równowagę w swoim życiu.

Praca w stresie czy stres w pracy

Większość czasu w ciągu dnia spędzamy w miejscu zatrudnienia, nikogo więc nie powinno zdziwić, że praca jest jednym z najpopularniejszych czynników wywołujących stres – jak mówi statystyka. Dochodzą jeszcze niepowodzenia, naglące terminy i trudne chwile, i stres murowany.

Stres wpływa na nasze postrzeganie świata i rzeczywistości. W zależności od tego co go spowodowało i w jaki sposób reagujemy, istnieją sposoby by zmniejszyć stres. Na podstawie wiedzy dotyczącej stresu i konkretnych wskaźników można wyciągnąć odpowiednie wnioski, a dzięki nim stosować się do konkretnych zaleceń.

Głównym winowajcą jest kortyzol – hormon stresu. Przy jego nadmiarze najlepiej zastosować się do poniższych zasad:

  • Staraj się ograniczać stres w swoim życiu, świadomie eliminuj sytuacje stresowe,
  • Korzystaj z kalendarza dla lepszej organizacji czasu i planowania zadań, co pozwoli Ci na zmniejszenie ilości stresu,
  • Ćwicz swoją asertywność,
  • Spróbuj zmienić swoją perspektywę na stresujące Cię sytuacje stosując technikę przeramowania,
  • Włącz do swojej diety produkty bogate w magnez, potas, witaminę B6 i C,
  • Pij maksymalnie 2 kawy dziennie,
  • Częściej spożywaj kiełki i fermentowane produkty mleczne,
  • Rozważ suplementację fosfatydyloseryny, aswagandy, różańca górskiego.

Jeśli na stres reagujesz emocjonalnie:

  • Spożywaj produkty bogate w tryptofan,
  • Rozważ suplementacje tryptofanem,
  • Sięgnij po ekstrakt z dziurawca,
  • Wystawiaj się na ekspozycję promieni słonecznych,
  • Ćwicz regularnie,
  • Samorealizuj się,
  • Naucz się asertywności.

A może Twoja osobowość wystawia Cię na nadmierny stres:

  • W Twoim życiu nie może zabraknąć nowych wyzwań.
  • Staraj się bardziej doceniać szczęśliwe momenty w Swoim życiu.
  • Konsekwencja w działaniach to rzecz nad, którą musisz popracować.
  • Staraj się dokładnie zapamiętać sytuacje, w których popełniłeś błąd aby kolejnym razem ich nie powtórzyć.
  • Popracuj nad motywacją.
  • Rozwijaj swoją kreatywność i zdolności poznawcze.
  • Zdolności manualne to coś nad czym musisz popracować.
  • Pamiętaj jeżeli posiadasz nałóg, łatwiej Ci z niego wyjść.
  • W swojej diecie szczególnie zadbaj o produkty bogate w przeciwutleniacze.

Objawy stresu

Stres jest nastawiony na gwałtowne reakcje. Ciśnienie krwi skacze do góry, serce zaczyna łomotać się po piersi, przyspiesza oddech, wszystko wchodzi na większe obroty. To jak szybko poradzimy sobie z problemem zależy od naszej indywidualnej odporności. W pierwszej fazie pojawienia się stresu, bardzo gwałtownej, dochodzi do powolnej akceptacji zaistniałej sytuacji i próbie znalezienia rozwiązania. Gdy sytuacja, która powoduje problem, często się powtarza lub staje się długotrwała, jest to zapalenie się czerwonej lampki z napisem „niebezpieczeństwo”. Przypadki tego typu wymagają wsparcia psychologa bądź psychiatry.

Nie należy ignorować stresu i sukcesywnie z nim walczyć, gdyż ma destrukcyjny wpływ na organizm. Zadanie nie należy do prostych, można je sklasyfikować jak0 takie na poziomie hard. Stres tym bardziej jest niszczący, gdy nie mamy możliwości eliminacji przyczyny problemu, bo na przykład nie mamy na to żadnego wpływu np. śmierć czy choroba kogoś bliskiego. W tego typu przypadkach pomagają pewne zachowania, które może nie zdusza problemu w zarodku, ale przynajmniej oddalą nas od niepożądanego zjawiska, na tyle byśmy mogli chociażby częściowo je kontrolować.

Odstresuj się

Za najskuteczniejsze uchodzą techniki relaksacyjne różnymi metodami oraz medytacja. Kontrola oddechu sprawia, że nasza ocena sytuacji staje się bardziej obiektywna, chłodniejsza. Psychologowie podpowiadają również, aby zamiast zadręczać się negatywami, spróbować znaleźć pozytywne strony. Nie zawsze jest to rzecz łatwa, czasami wręcz niemożliwa, ale warto próbować. Dobrą metodą jest też praca nad progiem własnej odporności na stres.

Pogłębiający się stres może doprowadzić do zachowań skrajnych, a nawet krytycznych. Nawet najsilniejsi z nas nie daliby rady funkcjonować w stanie ciągłego napięcia. Nie bez przyczyny stres stał się naglącym problemem XXI wieku.

Autor

Avatar