Złość od kuchni, część II

Pisałam ostatnio o tym, czym jest złość LINK, więc konsekwencją jest oczywiście kolejny wpis na temat tego, jak sobie poradzić ze złością. Zapraszam.

Dlaczego niektórzy ludzie są bardziej wściekli niż inni?
Według Jerry’ego Deffenbachera, psychologa, który specjalizuje się w zarządzaniu gniewem, niektórzy ludzie są bardziej „gorliwi” niż inni; stają się coraz bardziej wściekli a ich gniew jest bardziej intensywny niż przeciętny człowiek. Są też tacy, którzy nie pokazują złości w głośny spektakularny sposób, ale są chronicznie drażliwi i zrzędliwi. Łatwo rozgniewani ludzie nie zawsze przeklinają i rzucają przedmiotami; czasami wycofują się społecznie, dąsają się lub chorują fizycznie.
Ludzie, którzy łatwo się denerwują, zazwyczaj mają coś, co niektórzy psychologowie nazywają niską tolerancją na frustrację, co oznacza po prostu, że czują, że nie powinni być poddawani frustracji, niedogodności lub irytacji. Nie mogą robić rzeczy krok po kroku i są szczególnie rozwścieczeni, gdy sytuacja wydaje się być niesprawiedliwa.

Co czyni tych ludzi tak gniewnymi? Wiele rzeczy. Jedna przyczyna może być genetyczna lub fizjologiczna. Istnieją dowody na to, że niektóre dzieci wręcz rodzą się rozdrażnione, drażliwe i łatwo się denerwują, a same znaki są obecne od bardzo wczesnego wieku. Innym powodem może być czynnik społeczno-kulturalny. Gniew jest często uważany za negatywny; nauczono nas, że można wyrazić lęk, strach lub inne emocje, ale nie gniew. W rezultacie nie wiemy, jak sobie z tym poradzić lub konstruktywnie go ukrócić.

Badania wykazały również, że tło rodzinne odgrywa ważną rolę. Zazwyczaj ludzie, którzy łatwo się denerwują, pochodzą z rodzin, które są destrukcyjne, chaotyczne i nie mają zdolności emocjonalnej komunikacji.

Relaks
Proste narzędzia relaksacyjne, takie jak głębokie oddychanie i odprężające obrazy mogą pomóc w złagodzeniu gniewnych uczuć. Są książki i kursy, które mogą nauczyć cię technik relaksacyjnych, a kiedy się ich nauczysz, możesz przywołać je w każdej sytuacji. Jeśli jesteś zaangażowany w relacje, w których obaj partnerzy są porywczy, dobrym pomysłem może być nauka dla was obu.

Kilka prostych kroków, które możesz wypróbować:

  • Oddychaj głęboko, z przepony; oddychanie z klatki piersiowej nie rozluźnia.
  • Powoli powtarzaj spokojne słowo lub frazę, takie jak „spokojnie”, „uspokój się”. Powtarzaj to sobie i oddychając głęboko.
  • Użyj zdjęć; wizualizuj relaksujące doświadczenie, zarówno z twojej pamięci, jak i wyobraźni.
  • Bezstresowe, powolne ćwiczenia jogi mogą rozluźnić mięśnie i sprawić, że poczujesz się znacznie spokojniej.
  • Ćwicz te techniki codziennie. Naucz się ich używać automatycznie, gdy jesteś w napiętej sytuacji.

Ostatnia część dostępna TUTAJ.

Pokonaj stres z ODSTRESOWANI.PL. Śledź również nasz fanpage żeby nie przegapić nowości.

Avatar