Banany szczęście Ci dadzą

Jeśli wierzyć stronom internetowym poświęconym zdrowiu, banany to coś więcej niż tylko wygodna przekąska: są cudownym lekiem na wiele schorzeń, m.in. depresję. Wnioski te oparte są o fakt występowania w nich serotoniny.

Niewątpliwie słyszeliście o chemii mózgu, naturalnie występujących neuroprzekaźnikach, które przenoszą sygnały wzdłuż nerwów znajdujących się w całym ciele. Ważną funkcją serotoniny mózgu jest zrównoważenie nastroju człowieka oraz przyczynianie się do dobrego samopoczucia i szczęścia, dlatego wiele leków przeciwdepresyjnych zaprojektowano w celu zwiększenia jej poziomu w organizmie.

Banany i serotonina

Nie ma wątpliwości, że banany zawierają serotoninę, ale złapanie jednego na przekąskę lub dodanie go do koktajlu nie podniesie na duchu, gdy jesteś w dołku. Poziom serotoniny w bananach jest zbyt niski, by przekroczyć barierę krew-mózg. Innymi słowy, fizycznie nie może dostać się do mózgu w celu uzupełnienia naturalnie wytwarzanej serotoniny.

Banany mogą odgrywać pośrednią rolę we wpływaniu na nastrój poprzez zwiększenie ilości serotoniny, jaką mózg jest w stanie wytworzyć. Wszystko dzięki bogatej zawartości witaminy B6, która jest niezbędna organizmowi w syntezowaniu własnej serotoniny. Jeśli zdarzy Ci się niedobór witamin w diecie, zjedzenie banana może pomóc w poprawie naturalnej produkcji tego hormonu.

Zalecane dzienne spożycie witaminy B6 dla dorosłych mężczyzn i kobiet w wieku od 19 do 50 lat wynosi 1,3 mg. Jeden średni banan ma 0,4 mg witaminy B6, czyli około 20% dziennego zapotrzebowania. Musisz więc zjeść całą ich masę, jeśli są one twoim jedynym źródłem witaminy B6.

Dziecięcy stres ARTYKUŁ

Istnieje wiele innych sposobów na uzyskanie zalecanej dziennej ilości witaminy B6. Występuje szereg produktów spożywczych bogatych w ten składnik odżywczy. Na przykład, kubek puszkowej ciecierzycy ma 1,1 mg witaminy B6. Ta witamina występuje również w białkach, takich jak wątroba wołowa, tuńczyk żółtopłetwy, łosoś czy pierś z kurczaka. Również płatki śniadaniowe często są nią wzbogacane. Nawet nasze proste ziemniaki mogą wejść w szranki z innymi produktami pod względem ilości witaminy B6: filiżanka gotowanych bulw zawiera tyle witaminy B6, co średniej wielkości banan.

Idź po banany

Pojedynczy banan jest bogaty w błonnik. Jeden średni owoc ma go około 3,1 g, czyli około 12% zalecanej dziennej wartości. Banany mają niską zawartość kalorii (105) i praktycznie nie zawierają tłuszczu. Jednocześnie są bogatym źródłem potasu i elektrolitów, które wspierają komórki nerwowe, a także serce i inne mięśnie. Zbyt mała ilość potasu w organizmie może przyczynić się do wysokiego ciśnienia krwi (nadciśnienia). Jeden banan dostarczy Ci również przyzwoitą dawkę witaminy C – 17% dziennej wartości tego składnika odżywczego.

Ewa Roszczenko
Autor artykułu:
Ewa Roszczenko