Brak snu a zdrowie

Dlaczego brak snu jest szkodliwy dla zdrowia

Wiele efektów braku snu, takich jak rozdrażnienie i brak chęci do jakichkolwiek działań, są dobrze znane. Ale czy wiesz, że pozbawienie snu może mieć również głębokie konsekwencje dla twojego zdrowia fizycznego?

Jeden na trzech z nas cierpi z powodu braku snu, stresu, czy nadmiaru pracy.

Koszt wszystkich nieprzespanych nocy jest jednak czymś więcej niż złym nastrojem i brakiem koncentracji.

Regularny słaby sen stwarza ryzyko poważnych chorób, w tym otyłości, chorób serca i cukrzycy oraz skraca oczekiwaną długość życia.

Teraz jasne jest, że spokojny sen jest niezbędny do długiego i zdrowego życia.

Ile potrzebujemy snu?

Większość z nas potrzebuje około 8 godzin dobrej jakości snu w ciągu nocy do prawidłowego funkcjonowania. Nie jest to jednak optymalna ilość dla każdego, jedni potrzebują mniej snu inni więcej. Liczy się to, że dowiadujesz się, ile potrzebujesz snu, a następnie starasz się to osiągnąć.

Zasadniczo, jeśli budzisz się zmęczony i spędzisz cały dzień na drzemce, prawdopodobnie nie masz dość snu.

Różne czynniki mogą powodować zły sen, w tym warunki zdrowotne, takie jak bezdech senny. Ale w większości przypadków wynika to ze złych nawyków związanych ze snem.

Co się stanie, jeśli nie będę spać?

Wszyscy doświadczają zmęczenia i braku koncentracji, które często następują po marnej nocy. Okazjonalna noc bez snu sprawia, że ​​następnego dnia czujesz się zmęczony i rozdrażniony, ale nie zaszkodzi to Twojemu zdrowiu.

Po kilku nieprzespanych nocach efekty mentalne stają się poważniejsze. Twój mózg będzie zamglony, co utrudnia koncentrację i podejmowanie decyzji. Zaczniesz czuć się słabo i możesz zasnąć w ciągu dnia. Wzrasta również ryzyko obrażeń i wypadków w domu, pracy i na drodze.

Dowiedz się, jak rozpoznać, czy jesteś zbyt zmęczony, aby prowadzić.

Jeśli to będzie trwało, brak snu może mieć wpływ na ogólny stan zdrowia i powodować podatność na poważne schorzenia, takie jak otyłość, choroby serca, wysokie ciśnienie krwi i cukrzyca.

Oto 7 sposobów, w których dobry sen może zwiększyć Twoje zdrowie:

  • Sen zwiększa odporność

Jeśli zdajesz się łapać każde przeziębienie i grypę, które tylko możesz, to słaba jakość snu może być tego przyczyną. Długotrwały brak snu może zaburzyć twój układ odpornościowy, więc nie jesteś w stanie odeprzeć infekcji.

  • Sen pomaga schudnąć

Mniejsza ilość snu nie oznacza, że przytyjesz! Badania wykazały, że ludzie, którzy śpią mniej niż 7 godzin dziennie, zwykle zyskują na wadze i mają większe ryzyko otyłości niż ci, którzy przesypiają regularnie 7 godzin snu.

Uważa się, że ludzie pozbawieni snu mają obniżony poziom leptyny (substancji chemicznej, która sprawia, że ​​czujemy się pełni) i podwyższony poziom greliny (hormonu pobudzającego głód).

  • Sen poprawia psychiczne samopoczucie

Biorąc pod uwagę, że pojedyncza nieprzespana noc może sprawić, że następnego dnia stajemy się drażliwi i humorzaści, nie jest zaskakujące. Wynika z tego, że częsty deficyt snu może prowadzić do długotrwałych zaburzeń nastroju, takich jak depresja i lęki.

Kiedy badano osoby z lękiem lub depresją w celu obliczenia ich nawyków związanych ze snem, okazało się, że większość z nich spała mniej niż 6 godzin na dobę.

  • Sen zapobiega cukrzycy

Badania sugerują, że osoby, które zwykle śpią mniej niż 5 godzin na dobę, mają zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Wydaje się, że brak snu w fazie głębokiej może prowadzić do cukrzycy typu 2 poprzez zmianę sposobu, w jaki organizm przetwarza glukozę, którą organizm zużywa na energię.

  • Sen zwiększa popęd seksualny

Mężczyźni i kobiety, którzy nie mają wystarczającej jakości snu, mają niższe libido i mniejsze zainteresowania seksem.

Mężczyźni cierpiący na bezdech we śnie – zaburzenie, w którym trudności z oddychaniem prowadzą do przerwanego snu – mają również tendencję do obniżania poziomu testosteronu, co może obniżać libido.

  • Wpływ snu na choroby serca

Wydaje się, że długotrwała deprywacja snu wiąże się ze zwiększeniem częstości akcji serca, wzrostem ciśnienia krwi i wyższymi stężeniami niektórych związków chemicznych związanych ze stanem zapalnym, co może dodatkowo obciążać serce.

  • Sen zwiększa płodność

Trudności w poczeciu dziecka zostały uznane za jeden z efektów pozbawienia snu, zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Wygląda na to, że regularne zaburzenia snu mogą powodować kłopoty z poczęciem poprzez zmniejszenie wydzielania hormonów płciowych.

Jak nadrobić stracony sen

Jeśli nie masz dość snu, istnieje tylko jeden sposób, aby zrekompensować – więcej snu.

To się nie stanie w jedną nocą. Jeśli miałeś ograniczony okres snu, masz spore zadłużenie, więc spodziewaj się, że powrót do zdrowia potrwa kilka tygodni.

Począwszy od weekendu, spróbuj dodać godzinę lub dwie snu na noc. Aby to zrobić, idź spać, kiedy jesteś zmęczony, i pozwól swojemu ciału obudzić się rano (bez budzików!).

Spodziewaj się spać od 10 godzin na noc. Po pewnym czasie ilość snu będzie stopniowo zmniejszać się do normalnego poziomu.

Nie polegaj na kofeinie lub napojach energetycznych jako na krótkoterminowym sposobach na pobudzenie. Mogą one tymczasowo zwiększyć twoją energię i koncentrację, ale w dłuższej perspektywie mogą jeszcze bardziej zakłócić twoje schematy snu.

Ewa Roszczenko
Autor artykułu:
Ewa Roszczenko