Czy da się odpocząć na lotnisku?

Było już o stresie na lotnisku TUTAJ, a teraz temat trochę z innej strony. W jaki sposób lotniska dbają aby oczekiwanie zamiast udręką było formą wypoczynku.

Oczekiwanie jest niestety nieuniknioną częścią doświadczenia na lotnisku. Jeśli nie stoisz w kolejce, najprawdopodobniej siedzisz, czekając na aktualizację ekranu informacji o locie lub z niecierpliwością wyczekujesz zmiany lampki z czerwonej na zieloną, co będzie znakiem możliwości wejścia na pokład samolotu. Zbyt długo czas spędzony na lotnisku jest uważany za czas stracony, zwłaszcza dla osób podróżujących służbowo.

Jednak w odpowiedzi na niezaspokojony apetyt pasażerów na ciągłą łączność i determinację wśród podróżujących w interesach, aby pozostać równie produktywnymi podczas podróży (lub w powietrzu), porty i linie lotnicze podejmują nowatorskie środki, aby utrzymać pasażerów w ruchu i zapewnić im dozę odpoczynku. Poniżej przedstawiamy niektóre z najbardziej imponujących przykładów zagospodarowania czasu na różnych lotniskach na świecie.

Thinkpody i Workboksy dla osób podróżujących służbowo

Najpierw były miejsca do spania dla pasażerów, aby odpocząć w zaciszu małego, samodzielnego „pokoju”. Teraz pasażerowie mogą spędzić czas w miniaturowym biurze przy bramie lub na prywatnych stanowiskach pracy w specjalnych salonach. Dwa najbardziej ruchliwe lotniska w Wielkiej Brytanii ogłosiły, że podróżni, którzy chcą stworzyć prywatne biuro na lotnisku, mogą to zrobić.

Na lotnisku Heathrow nowe centrum biznesowe będzie obejmować poszczególne stanowiska pracy znane jako „thinkpods” (miejsca skupienia się) , podczas gdy lotnisko Gatwick zainstaluje cztero-metrowe Business Workboksy – zasadniczo mini biura, w których pasażerowie mogą wysyłać e-maile lub wykonywać połączenia telefoniczne w ostatniej chwili przed wejściem na pokład . Więc zamiast oburzać się na czas spędzony przy bramie, pasażerowie mogą kontynuować pracę tak, jakby byli we własnym biurze.

W całym mieście na londyńskim lotnisku City Airport – popularnym wśród podróżujących w interesach – ma wkrótce powstać pierwszy Bloomberg Hub na lotnisku, oferujący łączność Wi-Fi i zapewniający pasażerom dostęp do najnowszych wiadomości biznesowych i finansowych.

Strefy relaksu, joga i wycieczki po mieście dla turystów

Lotniska i linie lotnicze chętnie zajmują się nie tylko podróżującymi w interesach. Na lotnisku O’Hare w Chicago pasażerowie mogą odstresować się w specjalnym pokoju do jogi . W komplecie z matami, samouczkami wideo i łatwym dostępem do ekranu z informacjami o lotach, podróżni mogą oderwać się od gorączkowego otoczenia lotniska i poświęcić czas na relaks przed kontynuowaniem podróży.

Zobacz także Najbardziej relaksujące lotniska na świecie

W innym miejscu lotnisko w Helsinkach stworzyło cały obszar relaksu z cichymi krzesłami i lampami do spania oraz atmosferą stworzoną specjalnie z myślą o fińskiej kulturze. Lotnisko w Monachium otworzyło nowy bezpłatny obszar rekreacyjny, z 34 miejscami do siedzenia i 20 stanowiskami pracy, podczas gdy w USA zmęczeni podróżni mogą skorzystać z centrum drzemki w  Fort Worth International Airport w Dallas. Wyposażony w dziewięć apartamentów do spania, które można wynająć na okres od jednej godziny do pełnego wypoczynku.

Jest też wielki darmowy darmowy program oferowany przez Turkish Airlines do transferu pasażerów z czasem oczekiwania minimum 6 godzin – bezpłatna wycieczka po Stambule. Jest to świetny przykład tego, jak czas spędzony na oczekiwaniu na lot może w rzeczywistości stać się niezapomnianą częścią doświadczenia z podróży.

Na uwagę zasługuje także Singapurskie Lotnisko Changi, które oferuje szereg opcji zapewniających rozrywkę pasażerom podczas oczekiwania na lot. Wśród nich znajduje się pierwszy na świecie ( na lotnisko) ogród motyli, a także kino, a nawet basen na dachu.

Punkty ładowania smartfonów, laptopów i tabletów

Tymczasem w Stanach Zjednoczonych United Airlines stały się najnowszym przewoźnikiem, który docenił znaczenie osobistych urządzeń elektronicznych dla współczesnego podróżnika. I z tego względu zapowiedział instalację prawie 500 stacji ładowania przy bramkach na różnych lotniskach.

Idąc w ślady takich firm jak Delta Air Lines, które zainstalowały podobne rozwiązania w wielu obsługiwanych przez siebie portach lotniczych, w tym w 20 najpopularniejszych lotniskach w USA, United chce zapewnić pasażerom możliwość ładowania ich laptopów, smartfony, tablety i czytniki elektroniczne podczas oczekiwania na lot, rozwiewając obawy przed śmiercią baterii w połowie podróży.

Salony lotniskowe do zabawy i odpoczynku

Tradycyjny salon lotniskowy niekoniecznie musi być uważany za innowacyjne podejście do poprawy doświadczenia pasażerów. Jednak sposób, w jaki linie lotnicze podejmują wspólne wysiłki w celu zapewnienia, że ​​obiekty odzwierciedlają cel podróży, jest zdumiewający.

Na przykład na lotnisku Tokyo Haneda pasażerowie mogą zrelaksować się w niedawno odnowionych salonach Sakura Lounges , które zostały zaprojektowane wokół tematów „Serce Japonii”, które zawierają inspirowane lokalnie dekoracje, dzieła sztuki i jedzenie, a także widoki na centrum Tokio. Ideą renowacji było stworzenie środowiska odzwierciedlającego sam kraj.

Ponownie, Turkish Airlines stanowi przykład dobrej praktyki w tej dziedzinie, z jej nowym flagowym salonem Turkish Airlines Istanbul na lotnisku Atatürk, który szczyci się herbaciarnią odzwierciedlającą te znalezione w Stambule. Jest tam miniaturowym modelem miasta, kuchnia turecka a nawet symulator golfa i stół bilardowy.

Korzystanie z proaktywnej komunikacji, aby pomóc pasażerom się zrelaksować

Podczas gdy pasażerowie korzystają z tych rozwiązań, miejsc odpoczynku, wycieczek po mieście i salonów inspirowanych lokalizacją, naturalnie będą musieli mieć oko na aktualizacje lotów i bram. Ponownie jest to coś, co lotniska i linie lotnicze zaczynają coraz częściej brać pod uwagę, tworząc rozwiązania mobilne, które mogą przyczynić się do spokojniejszego, bardziej produktywnego doświadczenia na lotnisku.

Gwałtowny wzrost liczby podróżnych z co najmniej jednym osobistym urządzeniem elektronicznym, takim jak tablet lub smartfon, stworzył idealne możliwości dla lotnisk i linii lotniczych do proaktywnej komunikacji z nimi podczas podróży.

Międzynarodowy port lotniczy w Leeds Bradford wprowadził opartą na Twitterze „Tweetową tablicę odlotów”, która proaktywnie wysyła pasażerom informacje istotne dla ich lotu, a easyJet dodał powiadomienia push do swojej aplikacji na iPhone’a, co oznacza, że ​​pasażerowie mogą być powiadamiani o zmianie statusu lotu. Zamiast niż siedzieć i wpatrywać się w ekran informacyjny o locie, otrzymują powiadomienie na smartfona.

Z tego rozwiązania skorzystały między innymi lotniska we Frankfurcie , które dodało także powiadomienia push do najnowszej wersji aplikacji na smartfony oraz SEA Aeroporti di Milano , która oferuje podobną usługę na lotniskach Linate i Malpensa w Mediolanie.

Innowacje, aby zwiększyć komfort pasażerów

Linie lotnicze i lotniska są często oskarżane o to, że nie robią wystarczająco dużo, aby stworzyć pozytywne wrażenia dla pasażerów. Te przykłady dostarczają dowodów, że ogólne doświadczenie staje się coraz bardziej priorytetem branży. Niemal we wszystkich przypadkach inicjatywy te przynoszą korzyści wszystkim zaangażowanym organizatorom podróży, ponieważ znaczną poprawę w zakresie doświadczeń lotniskowych pasażerów można osiągnąć przy stosunkowo niewielkich kosztach.

Na przykład obszar relaksu na lotnisku w Helsinkach wykorzystuje przestrzeń terminalową, która była wcześniej nieużywana. Bloomberg Hub w London City Airport jest finansowany przez Bloomberg, który chce zwiększyć świadomość marki wśród idealnej grupy docelowej. Turkish Airlines mogą sobie pozwolić na bezpłatne wycieczki po Stambule dzięki wzajemnie korzystnemu partnerstwu z Tour Istanbul. Wszystkie dowody na to, że zatrzymanie pasażerów i umożliwienie im maksymalnego wykorzystania czasu, w przyjemny i relaksujący sposób, w terminalu można osiągnąć dzięki niewielkim innowacjom.

Ewa Roszczenko
Autor artykułu:
Ewa Roszczenko