Kto się smuci, ten jest smutas, a kto się gniewa, ten jest… głuptas?

Wszyscy wiemy, czym jest gniew i każdy z nas to odczuwał w mniejszym lub większym stopniu: czy to jako ulotną irytację, czy jako pełnowartościową wściekłość.

Gniew jest całkowicie normalną, zwykle zdrową, ludzką emocją. Ale kiedy wymyka się spod kontroli i staje się destrukcyjna, może prowadzić do problemów – w pracy, w osobistych relacjach i ogólnej jakości życia. I może sprawić, że poczujesz się tak, jakbyś był na łasce nieprzewidywalnej i potężnej mocy. Ten artykuł ma pomóc Ci zrozumieć i kontrolować gniew.

Natura gniewu

Gniew jest stanem emocjonalnym, który rozciąga się intensywnością od łagodnego podrażnienia do intensywnej furii i gniewu. Podobnie jak inne emocje, towarzyszą mu zmiany fizjologiczne i biologiczne; gdy jesteś zły, zwiększa się twoje tętno i ciśnienie krwi, podobnie jak poziom twoich hormonów energetycznych, adrenaliny i noradrenaliny.

Gniew może być spowodowany zarówno przez zdarzenia zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Możesz być zły na konkretną osobę (np. współpracownika lub przełożonego) lub wydarzenie (korek, odwołany lot) lub twój gniew może być spowodowany niepokojem lub zamartwianiem się osobistymi problemami. Wspomnienia traumatycznych wydarzeń mogą również wywoływać gniewne uczucia.

Wyrażanie gniewu

Instynktownym, naturalnym sposobem wyrażania gniewu jest agresywna reakcja. Gniew jest naturalną, adaptacyjną reakcją na zagrożenia; wzbudza silne, często agresywne uczucia i zachowania, które pozwalają nam walczyć i bronić się, gdy jesteśmy atakowani. W związku z tym pewna ilość gniewu jest konieczna dla naszego przetrwania.

Z drugiej strony, nie możemy fizycznie uderzyć w każdą osobę lub obiekt, który nas irytuje lub denerwuje; prawa, normy społeczne i zdrowy rozsądek stawiają granice na miarę tego, jak daleko może ponieść nas złość.

Ludzie używają różnych świadomych i nieświadomych procesów, aby poradzić sobie ze swoimi złymi uczuciami. Trzy główne podejścia to: wyrażanietłumienie i uspokojenie. Wyrażanie złych uczuć w sposób asertywny – nie agresywny – jest najzdrowszym sposobem wyrażania gniewu. Aby to zrobić, musisz nauczyć się, jak jasno określić, jakie są twoje potrzeby i jak je osiągnąć, nie szkodząc innym. Bycie asertywnym nie oznacza bycia natarczywym ani wymagającym; oznacza szacunek dla siebie i innych.

Gniew może zostać stłumiony, a następnie przekonwertowany lub przekierowany. Dzieje się tak, gdy trzymasz się swojego gniewu. Przestań o tym myśleć i skup się na czymś pozytywnym. Celem jest powstrzymanie złości i przekształcenie jej w bardziej konstruktywne zachowanie. Niebezpieczeństwo w tego rodzaju reakcji polega na tym, że jeśli nie pozwala się na zewnętrzną ekspresję, twój gniew może skierować się do wewnątrz. Gniew tam skierowany może powodować nadciśnienie, nerwicę lub nawet depresję.

Niewypowiedziany gniew może powodować inne problemy. Może to prowadzić do patologicznych przejawów gniewu, takich jak zachowanie pasywno-agresywne lub przyjęcie osobowości, która wydaje się wiecznie cyniczna i wroga. Ludzie, którzy ciągle szkalują innych, krytykują wszystko i robią cyniczne komentarze, nie nauczyli się konstruktywnego wyrażania swojego gniewu. Nic dziwnego, że nie mają wielu udanych związków.

Wreszcie możesz się uspokoić w środku. Oznacza to nie tylko kontrolowanie zachowań na zewnątrz, ale także kontrolowanie wewnętrznych reakcji, podejmowanie kroków mających na celu obniżenie tętna, uspokojenie się i pozwolenie, by odczucia ustąpiły.

Po więcej na temat złości zapraszam TUTAJ.

Pokonaj stres z ODSTRESOWANI.PL. Śledź również nasz fanpage żeby nie przegapić nowości.

odstresowani_admin
Autor artykułu:
odstresowani_admin