Natychmiastowe mechanizmy radzenia sobie z samookaleczeniem

Niektóre mechanizmy radzenia sobie z samookaleczeniem działają natychmiast, aby powstrzymać pragnienie wyrządzenia sobie krzywdy. W rzeczywistości, czasami wszystko, czego potrzebujemy, aby skłonić nas do zaprzestania angażowania się w samoobrażenie, to świadomość, że istnieją alternatywne sposoby radzenia sobie ze stresem. Ważnym krokiem w kierunku naprawy szkód wyrządzonych samemu sobie jest zaznajomienie się z alternatywnymi mechanizmami radzenia sobie z samookaleczeniem, ustalenie, jakie działania odsuwają nas od samoagresji i stworzenie zestawu narzędzi (bez względu na to, czy jest to mentalny zestaw narzędzi, czy dosłowny zbiór fizycznych obiektów), które będą stanowić kotwicę w chwilach słabości.

Samodzielne zapanowanie nad samookaleczaniem jest trudne, zwłaszcza nie mając żadnego wsparcia ze strony rodziny lub przyjaciół. Czujesz się przytłoczony, że tym razem to już za dużo i nie poradzisz sobie z sytuacją. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy jesteś już pod ogromnym stresem i / lub obciążony depresją.

Jeśli rozpracujesz mechanizm radzenia sobie z samookaleczeniem i zrozumiesz czemu reagujesz w ten konkretny sposób – łatwiej będzie Ci to zastąpić innymi czynnościami.

Poniższa lista mechanizmów radzenia sobie z samookaleczeniem koncentruje się na umiejętnościach, które możesz wykorzystać w chwilach nagłej potrzeby. Umiejętności te są luźno oparte na wytycznych dla DBT (dialektyczna terapia behawioralna). Ten  rodzaj psychoterapii okazał się skuteczny w leczeniu autoagresji, bez całej terminologii i akronimów, które sprawiają, że umiejętności wydają się niedostępne dla osób bez profesjonalnego doradztwa.

Sposoby radzenia sobie z natychmiastowymi skłonnościami do samookaleczenia

  • Usuń siebie z najbliższego otoczenia. Jeśli jesteś w środku, wyjdź na zewnątrz. Jeśli jesteś na zewnątrz, wejdź do środka. Wybierz się na spacer, przejażdżkę rowerem itp. Ma to na celu zmianę otoczenia, które może wpływać na chęć okaleczenia siebie.
  • Nie daj się osamotnić. Idź do pobliskiej kawiarni lub centrum handlowego – gdziekolwiek gdzie są ludzie. Jeśli mieszkasz z rodziną lub współlokatorami, trzymaj się ich. Nawet siedzenie na kanapie z inną osobą obok ciebie może pomóc.
  • Zmień kurs. Włącz film lub telewizor, muzykę i śpiewaj, grać w gry, napisz krótka historyjkę lub narysuj coś, rozwiąż krzyżówkę. Wypełnij swój umysł niekonwencjonalnymi, ale rozpraszającymi myślami: teksty piosenek, zadania do załatwienia itp. Rozpraszając umysł odciągamy myśli od zadaniu sobie krzywdy.
  •  Zaangażuj swoje zmysły. Udekoruj pokój lub udaj się w miejsce, które uznasz za estetyczne. Widok miły dla oka ukoi umysł.
  • Słuchaj muzyki lub dźwięków natury.
  • Zapal świeczkę lub rozpyl ulubiony olejek eteryczny.
  • Podaruj sobie odrobinę relaksu np. masaż, wizyta u fryzjera czy kosmetyczki lub po prostu załóż wygodne ubranie i owiń się miękkim kocem. Chodzi o to by za pomocą małych przyjemności uświadomić sobie, że życie jest przyjemne.
  • Wypij filiżankę aromatycznej herbaty lub zjedz coś, co lubisz.
  • Zadbaj o formę. Biegaj, chodź na siłownię lub basen, uprawiać jogę. Niejednokroć już udowodniono, że sport świetnie odwraca uwagę, a przy okazji wciąga. A w bonusie uderzenie endorfin i utrata nadprogramowych kilogramów.

To tylko kilka przykładów umiejętności radzenia sobie ze stresem, z których możesz skorzystać, gdy czujesz, że tracisz panowanie nad sobą. Spróbuj jednej lub dwóch rzeczy, które Cię interesują, lub skorzystaj z tej listy jako poradnika, by wymyślić własne umiejętności radzenia sobie ze stresem. Może to zająć trochę czasu zanim znajdziesz to, co działa na Ciebie najskuteczniej, ale kiedy to zrobisz, zyskasz nieocenione narzędzie i zrobisz duży krok w stronę życia wolnego od samookaleczenia.

odstresowani_admin
Autor artykułu:
odstresowani_admin