Sposoby na stres

Każdy z nas kiedyś trafia na ten czas i ten moment, że się czymś stresuje. Czy to sprawdzian, niezapowiedziana kartkówka, egzamin, pierwszy dzień w pracy czy randka. Nie znam człowieka, który nie znałby tego uczucia ściśniętego gardła, szybszego bicia serca, drżenia rąk. Każdy inaczej reaguje na sytuacje stresowe i każdy ma zupełnie inny sposób na poradzenie sobie z nim. Mówią, że „co człowiek, to sposób”, ale czy istnieje może jakaś uniwersalna metoda? Spróbujmy wymienić te, które stosujemy w sytuacjach kryzysowych.

  1. Muzyka – słuchanie ulubionych kawałków jest chyba najczęstszym sposobem na relaks i wyciszenie. Nie raz widzi się sportowców, np. pływaków, którzy na chwilę przed wskoczeniem do basenu mają słuchawki na uszach, czy piłkarzy, którzy również do ostatniej chwili wyjścia na płytę boiska nie rozstają się ze słuchawkami. Nie ważne czy to muzyka klasyczna, czy metal – ważne by koiło nerwy, no i można tę metodę wykorzystać praktycznie zawsze i wszędzie.
  2. Wysiłek fizyczny – niektórzy, choć jest to niewielka grupa, stawia na rozładowanie stresu porządnym treningiem. Umysł skupia się na palących mięśniach i stres niejako ulatuje, a po treningu jesteśmy zmęczeni na tyle, że odpływamy w spokojny sen. Zasłyszałam kiedyś tekst, że „kiedy się stresuję – robię przysiady. Jeśli w tym czasie nie znajdę rozwiązania problemu, to przynajmniej będę miała kształtne pośladki”. Cóż, nowatorskie, ale widzę przyszłość tej metody.
  3. Wyjście z przyjaciółmi – czy istnieje problem, którego nie da się rozwiązać w towarzystwie? Odpowiedź – nie, podczas zwykłego wyjścia do restauracji z zaufanymi ludźmi zawsze udaje się nam znaleźć jakieś rozwiązanie, lepsze lub gorsze, ale przede wszystkim pomaga zmniejszyć stres. Wieczór w towarzystwie bliskich, długie dyskusje i człowiek wraca jak nowo narodzony.
  4. Kolorowanki – nie to nie żart, kolorowanki dla dorosłych, dostępne na smartfony, tablety i online szturmem wkradły się w łaski wielu użytkowników. Wymaga to skupienia, a jednocześnie daje satysfakcję.
  5. Sudoku, krzyżówki, gry logiczne – idąc tropem powyższego punktu, dobrym sposobem na stres są również aktywności pobudzające nasz mózg. Tak, znowu odciąganie się od problemów i stresu, ale chwila; w dalszym ciągu, gdzieś z tyłu głowy pamiętamy z jakim problemem się zmagamy, a pobudzając nasz mózg do myślenia, np. nad hasłem w krzyżówce, powodujemy, że mimo skupienia na haśle nasz kochany mózg szuka rozwiązania. Dwie pieczenie na jednym ogniu.

A jak Wy sobie radzicie ze stresem? Na Dalekim Wschodzie może to być akupunktura, czy origami; za oceanem – wpatrywanie się w piękno wody, a przyjaciela z Wielkiej Brytanii ukoi filiżanka dobrej herbaty. Piszcie.

Pokonaj stres z ODSTRESOWANI.PL. Śledź również nasz fanpage żeby nie przegapić nowości.

Ewa Roszczenko
Autor artykułu:
Ewa Roszczenko