Terapia online – kompendium wiedzy

Czasy się zmieniają, podobnie jak sposób odbywania terapii. Dzięki postępom w komunikacji i bezpieczeństwie online, dostępny jest zupełnie nowy sposób uzyskiwania pomocy. Dowiedz się więcej o świecie terapii online i w jaki sposób może Ci ona pomóc stać się lepszym.

Czym jest terapia online?

Terapia online, znana również jako telepsychologia,  terapia internetowa lub poradnictwo online, jest coraz popularniejszym trendem w świecie zdrowia behawioralnego. Poprzez terapię online, dostawcy zdrowia psychicznego są w stanie pracować z klientami korzystającymi z platform terapeutycznych przez Internet. Terapia online może być oferowana przez wideo, telefon i SMS-y. Ta nowa platforma terapeutyczna staje się coraz bardziej popularna, ponieważ oferuje te same korzyści co tradycyjna terapia, jednocześnie dodając czynnik wygody w postaci przeniesienia całej procedury na łono INternetu.

Zalety terapii online

Terapia online przynosi wiele korzyści, co wyjaśnia, dlaczego jest to szybko rozwijająca się platforma wśród konsumentów. Jeśli chodzi o terapię, łatwo jest znaleźć powody, by nie szukać pomocy. Najczęstsze powody to brak czasu, piętno związane z terapią, koszt wizyty u terapeuty i brak możliwości znalezienia odpowiedniego specjalisty. Terapia online rozwiązuje te problemy i sprawia, że ​​dostęp do terapeuty jest tak prosty, jak logowanie się do komputera lub telefonu. Współczynnik wygody jest ogromny, jeśli chodzi o terapię online.

Proste sposoby na odstresowanie się ARTYKUŁ

Wygoda

Najczęstszym powodem demotywującym do podjęcia terapii jest czas. Ludzie są zajęci, życie szybko płynie, a kiedy dodajesz dodatkowe stresory, terapia nie jest niestety priorytetem. Terapia online eliminuje kłopoty z podróżowaniem do biura, ponieważ jest dostępna wszędzie tam, gdzie masz dostęp do Internetu. Poza tym, o wiele bardziej prawdopodobne jest, że będziesz w stanie znaleźć terapeutę po godzinach za pośrednictwem platformy internetowej, co oznacza, że ​​możesz umówić się na sesję bez absencji w pracy czy szkole. Co najlepsze, możesz uczestniczyć w sesjach w zaciszu własnego domu.

Brak piętna

Jeśli chodzi o diagnozy medyczne, ludzie nigdy nie pytają, kiedy dana osoba musi iść do lekarza. Niestety, jeśli chodzi o zdrowie psychiczne, nadal istnieje wiele stygmatyzacji związanych z terapią. Z powodu tego piętna ludzie często martwią się o znalezienie terapii w gabinecie z obawy, że wpadną na kogoś, kogo znają. Terapia online pomaga rozwiązać ten problem. Możesz prywatnie odbyć sesję ze swoim terapeutą bez wstawania z kanapy i to z dowolnego miejsca. Nie musisz się już martwić, że wpadniesz na współpracownika lub przyjaciela podczas wchodzenia do gabinetu terapeuty.

Wybór

Wiele osób skarży się, że trudno im znaleźć odpowiednią osobę, która pasuje do potrzeb terapeuty. Ten proces można porównać do randek, ponieważ być może trzeba będzie spotkać się z kilkoma terapeutami, zanim znajdziesz „tego jedynego”. Jeśli chodzi o terapię online, możesz szybko zeskanować biosy terapeutów, zobaczyć ich zdjęcia, doświadczenie zawodowe i recenzje. Dzięki tym wszystkim informacjom możesz łatwo znaleźć dla siebie najlepszego terapeutę. Co więcej, dostępny jest szerszy wybór, ponieważ nie jesteś ograniczony do wyszukiwania dostawców w obrębie miejsca zamieszkania.

Opcje

Kolejną wielką zaletą terapii online jest to, że dostępnych jest o wiele więcej opcji. Nie jesteś już ograniczony do konkretnego rodzaju terapii tylko dlatego, że takowa jest akurat dostępna w Twoim mieście. Możesz wybrać opcję, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. Terapia online oferuje szeroki zakres opcji terapeutycznych, w tym terapia:

  • Indywidualna,
  • Grupowa,
  • Rodzinna,
  • Dla par,
  • Dla dzieci i młodzieży.

Poszerza to twój wybór i umożliwia dostęp do wielu różnych opcji, których możesz nie mieć podczas tradycyjnej terapii. Więcej opcji oznacza więcej możliwości znalezienia odpowiedniego terapeuty i właściwej pomocy dla Ciebie.

Rodzaje terapii i poradnictwa online

Dostępnych jest wiele różnych rodzajów poradnictwa internetowego, w tym poczta elektroniczna, rozmowy telefoniczne, pokoje rozmów, wideokonferencje i wysyłanie wiadomości tekstowych. Wszystkie te oferują podobne korzyści, ale najlepiej sprawdzoną opcją jest obecnie korzystanie z sesji wideo.

Sesje wideo

Doradztwo wideo okazało się najbardziej skuteczną formą terapii online, ponieważ zapewnia podobne doświadczenie do terapii tradycyjnej. Eliminuje niedogodności związane z leczeniem w gabinecie. Przeprowadzono wiele badań, które pokazują, że doradztwo wideo jest niezwykle korzystne  dla klientów. Terapeuci są w stanie zbudować taki sam związek z pacjentem, jak gdybyś był w ich gabinecie.

Najważniejszą częścią terapii jest empatia i zrozumienie wskazówek niewerbalnych, a wideokonferencje świetnie się do tego nadają. Nadal możesz mieć osobisty związek z interakcją z terapeutą, tak jakby znajdowali się w tym samym pokoju, ale teraz we własnej wygodnej przestrzeni, korzystając z Internetu podczas sesji.

Style terapii

Istnieje wiele różnych podejść do terapii. Terapeuta zazwyczaj ma jeden styl, który lubią wykorzystywać w swojej praktyce. Podczas pierwszej rozmowy pomocne może okazać się zwrócenie się do terapeuty z pytaniem, jaki jest styl terapii i podjęcie decyzji, czy będzie on dla Ciebie odpowiedni. Dobre dopasowanie jest łatwiejsze do osiągnięcia, jeśli wiesz trochę więcej o tym, co może najlepiej działać w danej sytuacji. Tak jak w medycynie, istnieją specjalności do konkretnych problemów fizycznych, tak istnieją specjalności w terapii do rozwiązywania pewnych problemów życiowych. Jeśli stwierdzisz, że metoda terapii nie jest tą, która Cię satysfakcjonuje, warto powiedzieć o tym terapeucie.

Oto niektóre z bardziej popularnych stylów, które zobaczysz.

CBT

CBT, czyli terapia poznawczo-behawioralna, jest bardzo popularną formą terapii stosowaną do leczenia szerokiego zakresu problemów. Terapia poznawczo-behawioralna może być korzystna przy wielu wyzwaniach, takich jak depresja, lęk, nadużywanie substancji i zaburzenia odżywiania, a także problemy takie jak trudne związki, zły sen czy żałoba. CBT jest terapią skoncentrowaną na problemie, co oznacza, że ​​analizuje konkret, z którym się zmagasz, a następnie pomaga znaleźć rozwiązanie i wykorzystać nowe umiejętności radzenia sobie z tym problemem. Badania wykazały, że CBT może prowadzić do znacznej poprawy w radzeniu sobie oraz poprawy jakości.

Terapia psychodynamiczna

Terapia ta jest bliskim kuzynem starej dobrej metody psychoanalizy. Działa, pomagając interpretować podświadome działanie twojego umysłu. Terapeuta psychodynamiczny pomoże ci przejść przez niektóre z ważniejszych wydarzeń w twoim życiu. Dzięki niej zobaczysz, jak kształtują się wyzwania, przed którymi dziś stoisz. Celem jest wykorzystanie tych informacji do odkrycia działania twojego nieświadomego umysłu i zobaczenia rzeczy, które mogły ci umknąć. Terapia psychodynamiczna może być dla ciebie świetna, jeśli chcesz głębiej zrozumieć siebie i stawić czoła wyzwaniom, które wydają się nieskończone lub nie do pokonania.

Koncentracja na osobie

Terapia skoncentrowana na osobie jest prawie dokładnie taka, jak brzmi. Celem terapeuty jest pomoc w znalezieniu własnego kierunku i rozwiązań problemów w trakcie terapii. Relacja między tobą a twoim terapeutą jest kluczem do tego procesu i jest rzeczywiście wykorzystywana, aby pomóc ci wyleczyć się i rozwijać. Tutaj twój terapeuta będzie pracował jako przewodnik lub trener, a jako zespół zmierzysz się z wyzwaniami. Poprzez proces słuchania, empatii i informacji zwrotnej, skoncentrowany na osobie terapeuta umieszcza cię na miejscu kierowcy. Poznając cię na równi, twój terapeuta pomaga odzyskać autonomię i kontrolę oraz pomaga przezwyciężyć problemy. Masz wybór i razem z terapeutą możesz sterować kierunkiem własnej terapii.

Poufność

Poufność jest zawsze chroniona bez względu na sposób, w jaki otrzymujesz usługi terapeutyczne. Terapia online nie jest wyjątkiem. Należy jednak pamiętać, że terapia online może mieć te same luki, co reszta Internetu. Hakerzy i złośliwe oprogramowanie się zdarzają. Twój terapeuta powinien dołożyć wszelkich starań, aby chronić i zachować poufność informacji. Musi również informować Cię o potencjalnych zagrożeniach dla prywatności korzystania z usług online. Możesz także mieć w tym swój wkład, upewniając się, że korzystasz z zaufanych połączeń internetowych i aktualizujesz oprogramowanie zabezpieczające.

Bezpieczeństwo

Podczas gdy większość informacji w terapii musi być prawnie utrzymywana w tajemnicy, istnieje niewielka liczba wyjątków. Jeśli terapeuta uważa, że ​​istnieje bezpośrednie zagrożenie poważnymi samookaleczeniami lub samobójstwem, poufność może zostać złamana w celu poinformowania służb ratunkowych. Zgodnie z prawem terapeuci są również zobowiązani do zgłaszania przypadków przemocy wobec dzieci lub wykorzystywania osób starszych. Wreszcie, w niektórych krajach terapeuci mają prawny „obowiązek ostrzegania”. Oznacza to, że są oni zobowiązani do kontaktu z innymi, jeśli klient wykazuje poważne zamiary zaszkodzenia innej osobie. Chociaż te wyjątki są dość rzadkie, terapeuta opowie i nich szczegółowo podczas pierwszego spotkania.

Terapia online może być stosowana do leczenia wszystkich rodzajów problemów, od lęku i depresji po problemy z relacjami i stres związany z pracą. Terapia online okazała się równie korzystna, jeśli nie bardziej niż tradycyjna. Niektóre badania wskazują nawet, że ludzie są bardziej zadowoleni z terapii online. Oferuje nie tylko wszystkie te same korzyści tradycyjnej terapii, ale także zapewnia większą wygodę i elastyczność

Należy jednak pamiętać, że terapia online niekoniecznie jest całkowitym zamiennikiem terapii tradycyjnej. Osoby cierpiące na cięższe zaburzenia lub doświadczające częstych myśli o samookaleczeniu lub samobójstwie mogą nie być odpowiednie do tego typu terapii.

odstresowani_admin
Autor artykułu:
odstresowani_admin