Spędzaj czas w na łonie natury, aby zmniejszyć stres i niepokój

Spędzanie czasu na łonie natury może pomóc złagodzić stres i niepokój oraz poprawić nastrój i zwiększyć poczucie szczęścia i dobrego samopoczucia. Jakkolwiek to nazwać – zanurzenie się w lesie, ekoterapia, uważność w przyrodzie, zielony czas lub lekarstwo w postaci dzikiej przyrody – ludzie rozwinęli się w wielkim otoczeniu, a ich mózgi czerpią korzyści z podróży do natury.

Czy ostatnio czujesz się źle? Trochę ospale, w stresie, a może zastanawiasz się: „Jaki jest sens życia?”

Oto moje pytanie: ile czasu spędziłeś ostatnio w otoczeniu przyrody?

Odpowiedź na te dwa pytania może być bliżej spokrewniona niż myślisz.

Żyjemy w czasach, kiedy możemy ustawić termostat, zamówić jedzenie na wynos i przesyłać strumieniowo film z telefonu komórkowego; daje nam to możliwość zrobienia wszystkiego czego potrzebujemy bez wstawania z kanapy, a co dopiero wychodzić z domu. Ale nasi przodkowie byli ściśle związani z przyrodą – wkładali mnóstwo pracy i wysiłku by przeżyć. Czy ten szelest w krzakach to drapieżnik, czy kolacja? Położenie słońca określało czas, aby wrócić do domu, a zagajnik drzew zapewniał schronienie.

Współczesny sposób, w jaki żyjemy, zmienił się radykalnie od czasu życia na sawannie, ale nasze mózgi w większości pozostały takie same. Nadal mamy głęboki związek z naturą, a badania pokazują, że jeśli nie będziemy karmić tej więzi, pomimo naszych postępów technologicznych, możemy cierpieć na wiele sposobów.

Czuć się lepiej

Oto, jak możesz się czuć, gdybyś był zbyt długo zajęty swoim domem (lub przebywał w dużym mieście) i jak powrót do natury może cię uspokoić.

Depresja: jeśli czujesz smutek lub bezsens życia, spróbuj zamienić ciasne, szare miasto na zielone, naturalne przestrzenie. Wykazano, że spacer po lesie pomaga zwalczać depresję, a nawet widok lasu z sali szpitalnej pomaga pacjentom, którzy czują się w źle. Kieruj się w stronę wzgórz, jeśli potrzebujesz poprawy nastroju.

Stres: brzęczenie ludzi, samochody mknące w dół ulicy i migające reklamy jasnych billboardów są częścią miejskiego środowiska. Stała stymulacja kładzie nacisk na mózgi, które ewoluowały w bardziej spokojnych środowiskach. Natura prezentuje sceny, które delikatnie przyciągają twoją uwagę, uspokajając nerwy,  zamiast nagle ją chwytać i drażnić.

Niepokój: Prawdopodobnie wiesz, że ćwiczenia są dobre dla twojego stanu umysłu. Ale czy wiesz, że czynności wykonywane w zielonej scenerii natury pomaga zredukować lęk? Również ćwiczenia wykonywane na świeżym powietrzu są bardziej efektywne niż te, wykonywane na siłowni. Zastanów się nad porzuceniem roweru treningowego na ciasnej siłowni i uderzaj w zielone trasy, aby uzyskać jak najlepszy efekt psychiczny.

Zawiłość w myśleniu: Jeśli rozwodzisz się nad swoimi problemami i po prostu nie możesz przestać o nich myśleć, spacer po łące może zahamować gonitwę myśli krążących w twojej głowie. Badania pokazują, że 90-minutowy spacer w naturze obniża aktywność w części mózgu związanej z negatywnym przeżywaniem. Ten sam spacer w środowisku miejskim nie ma tego samego efektu.

Zmęczenie: Czy ciągle pracujesz w trybie wielozadaniowym? Ciągle przełączasz się między klientami i rozmowami telefonicznymi lub klikasz z arkuszy kalkulacyjnych na prezentacje? Nawet w domu możesz napotkać kombinację dzieci, obowiązków i urządzeń walczących o twoją uwagę. Twój mózg może tylko krzyczeć z bezradności pogodzenia tego wszystkiego na raz. Na szczęście wykazano, że czas w naturze przywraca zdolności umysłowe, takie jak pamięć krótkotrwała i przetwarzanie obrazów 3D na podstawie rysunków.

Inspiracja: Zmiana scenerii to świetny sposób, aby uzyskać kreatywne impulsy, a natura oferuje bodźce, których nie znajdziesz podczas patrzenia w ekran. Spędzanie czterech dni na łonie natury potrafi poprawić umiejętności rozwiązywania problemów o 50%. Jeśli nie znalazłeś sposobu na pokonanie tego dużego projektu w pracy lub przeszkody utrudniającej osiągnięcie osobistych celów, spróbuj wyruszyć w plener na kilka dni.

Antyspołeczność: Czas w przyrodzie może również pomóc w twoich osobistych związkach. Naturalne piękno powoduje więcej prospołecznych zachowań, takich jak hojność i empatia. Być może ta długa rozmowa, którą planowałeś z kimś znaczącym, przebiegałaby sprawniej, oglądając zachód słońca, zamiast gapić się w ścianę.

Wspólnota: Jedną z najbardziej podstawowych ludzkich potrzeb jest poczucie, że należysz i jesteś częścią większego plemienia. Jednak badania pokazują, że koncepcja ta wykracza poza same relacje międzyludzkie. Czas w przyrodzie powoduje poczucie przynależności do szerszego świata, który jest niezbędny dla zdrowia psychicznego.

Pustka: Czasami możesz czuć się zagubiony i zacząć się zastanawiać, o co w tym wszystkim chodzi. Piękno przyrody może przypomnieć ci, jak cudowny jest świat. Natura dostarcza drzew, które miały setki lat, zanim jeszcze się urodziłeś, ogromnych gór, które dotykają chmur i nieba pełnego niezliczonych gwiazd. To wszystko, co nas otacza pokazuje, że jesteśmy małą częścią niesamowitego wszechświata. Czy jest coś mocniejszego niż to?

Dodaj codzienny spacer po lokalnym szlaku turystycznym do swojego planu dnia.

Wybierz się na przejażdżkę rowerową po parku zamiast iść na siłownię.

W następne wakacje, zamiast spędzać w ogromnym ośrodku, wybierz namiot lub camping.

Teraz wyjdź i daj matce naturze duży uścisk, abyś mógł być zdrowy na dobre!

odstresowani_admin
Autor artykułu:
odstresowani_admin