Stoicyzm

Spokój i życie w harmonii z samym sobą to piękne marzenia. Brak nerwów i szczęście. Brzmi naprawdę pięknie, niemal jak z kolorowych gazet, w których wszystko jest możliwe i bardzo proste. A może jednak to jest ten jeden przypadek z wielu, kiedy faktycznie bez nakładów finansowych i wielu wyrzeczeń można zaznać tej harmonii? Spróbujmy stoicyzmu.

Dawno, dawno temu, kiedy w bajkach byli bogowie zamiast smoków, żył pewien grek – Zenon z Kition, który dał początek pewnemu nurtowi filozoficznemu – stoicyzmowi. Jest to stosunkowo rozsądny, ale również szczęśliwy tryb życia. Połączenie tych dwóch dziedzin brzmi abstrakcyjnie, ale zgodnie idzie ze sobą w parze. Sam termin stoicyzm często jest kojarzony z biernością, a w rzeczywistości jest zgoła inaczej. Stoicyzm zakłada ciągłą pracę nad sobą by utrzymać ciało i duszę w spokoju i harmonii. Kluczem jest pogodzenie się ze światem. Ale jak wygląda brama, którą otworzy ten klucz?

Dwa światy: wyobrażony kontra rzeczywisty

 Otaczający nas świat jest dosyć subiektywny. Nasze wyobrażenie zderza się z faktyczną rzeczywistością. Indywidualne doświadczenia decydują o tym, jaki mam pogląd na to, co się dzieje dookoła. Dlatego też to, co myślimy jest jedynie naszym wyobrażeniem, a to z kolei decyduje o poczuciu szczęścia. Można to wytłumaczyć, że doszukujemy się szczęścia nie w faktach i zdarzeniach, a we własnych opiniach na dany temat. Wyobrażenia są pewnego rodzaju buforem miedzy naszym umysłem, a światem. To właśnie w tej przestrzeni znajdują się wszelkiego rodzaju uczucia, od smutku przez lęk, a na radości kończąc.

Na szczęście na wszystko jest jakiś sposób, również na błędne wyobrażenia. Można im skutecznie przeciwdziałać ich własna bronią. Należy zwracać uwagę na pozory, a do problemu podchodzić z należytą złożonością. Warto czasami nabrać dystansu, przemyśleć daną sprawę i nie ulegać spontaniczności. Gdy już zdefiniujemy fałszywe wyobrażenie, powinniśmy je zastąpić innym – prawdziwym. Mówiąc prościej, jest to kontrola nad swoimi emocjami i obiektywna ocena sytuacji, by fałszywe emocje nie przesłaniały życia. Nie zakładanie z góry, że jutro będzie zły dzień, a zezwolenie na faktyczny bieg wydarzeń.

To, na co mamy wpływ i to, na co wpływu nie mamy

Szef nie mógł się dogadać z pracownikiem, więc go zwolnił, a ten uważa, że to jego wina. Opinie innych, poglądy polityczne, pogoda, status społeczny są przykładami rzeczy od nas niezależnych, czyli takich, na które człowiek nie ma żadnego wpływu. Z drugiej strony są aspekty, które są zależne od naszej woli, czyli: stan emocjonalny, własna wola, usposobienie, cele, wartości, postawa wobec świata. Skupianie się na rzeczach niezależnych wprowadza nas w stan stresu, a że nie jesteśmy w stanie w jakikolwiek sposób na to wpłynąć – nasz stres się pogłębia. Najlepiej jest skupić się wyłącznie na tym, na co mamy realny wpływ, czyli chociażby na naszą pracę.

Spróbujmy to zobrazować na przykładnie. Załóżmy, że chcemy poprawić sylwetkę i strącić kilka kilogramów. Wymaga to od nas zmiany sposobu żywienia i włączenia ćwiczeń do codziennego planu dnia. Logika i racjonalne myślenie stanowią domenę stoicyzmu. Bez tego będziemy krążyć w miejscu. Zamiast spontanicznie zapisywać się na dziesiątki różnych zajęć fitness, należy przemyśleć wszystko na spokojnie.

Zaplanuj swój sukces

  1. Określ, czy jesteś gotowy na zmianę – zdefiniuj swoja naturę, predyspozycję, siłę woli, styl życia, czas.
  2. Określ kierunek i cel działania – ustal priorytety to, na co masz wpływ, a co może być poza twoim zasięgiem. Ustal sobie, co i jak chcesz zrobić.
  3. Określ środki, którymi dysponujesz – siły, chęci, sposoby, należy zwrócić szczególną uwagę na te, których może nam brakować, np. czas i środki finansowe.
  4. Przeanalizuj konsekwencje działania – dobrym pomysłem jest lista za i przeciw.
  5. Patrz całościowo – pracując nad szczegółem, myśl o ogóle. Dieta i zdrowe jedzenie mają nie tylko przyczynić się o utraty wagi, ale również do lepszego samopoczucia i zdrowszego ciała.
  6. Nie zapominaj o celu – w każdym momencie znać odpowiedź na proste pytanie: po co to robisz? Musisz wierzyć w swoje działania, aby przyniosły wymierny efekt.
  7. Wielowymiarowość działania – patrzenie na cel przyszłościowo. Po osiągnięciu celu nie należy rezygnować z dalszego rozwoju.
  8. Przy zmianie okoliczności należy przemyśleć postępowanie od nowa.
odstresowani_admin
Autor artykułu:
odstresowani_admin