Dziecięcy stres

Dorośli postrzegają świat dzieci jako szczęśliwy i beztroski. W końcu dzieci nie mają pracy ani rachunków do zapłaty, więc o co mogłyby się martwić?

A one odczuwają stres w dokładnie takiej samej mierze co dorośli. Nawet bardzo małe dzieci mają zmartwienia i do pewnego stopnia odczuwają stres.

Źródła stresu

Stres jest wypadkową postawionych nam wymagań i naszej zdolności do ich spełnienia. Wymagania te często pochodzą ze źródeł zewnętrznych, takich jak rodzina, praca, przyjaciele lub szkoła. Ale może również pochodzić z wnętrza, często związane z tym, co naszym zdaniem powinniśmy robić, w porównaniu z tym, co faktycznie jesteśmy w stanie zrobić.

Stres może więc dotknąć każdego, kto poczuje się przytłoczony – nawet dzieci. W wieku przedszkolnym separacja od rodziców może powodować niepokój. Gdy dzieci się dorastają, presja akademicka i społeczna (zwłaszcza z powodu prób dopasowania) powoduje napięcia.

Wiele dzieci jest zbyt zajęta, aby mieć czas na kreatywną zabawę lub relaks po szkole. Dzieci, które narzekają na wszystkie swoje działania lub odmawiają ich wykonywania, mogą w ten sposób okazywać nadmierny stres. Warto rozmawiać z najmłodszymi o tym, jak się czują podczas zajęć pozalekcyjnych. Jeśli narzekają, przedyskutuj zalety i wady rezygnacji z tych aktywności. Jeśli nie wchodzi to w grę, trzeba znaleźć sposób, aby efektywniej zarządzać czasem i obowiązkami dziecka, aby zmniejszyć lęk.

Jak komunikować się z dziećmi ARTYKUŁ

Stres u dzieci może nasilać się nie tylko przez to, co dzieje się w ich własnym życiu. Jeśli w domu rodzice rozmawiają o problemach w pracy, chorobie bliskiej osoby lub są kłótnie małżeńskie – dziecko wyczuje napięcie. Rodzice powinni obserwować, w jaki sposób omawiają problemy, gdy ich dzieci są w pobliżu, ponieważ dzieci wychwycą obawy rodziców i same zaczną się martwić.

Wiadomości ze świata mogą powodować stres. Dzieci, które widzą niepokojące obrazy w telewizji lub słyszą o klęskach żywiołowych, wojnie i terroryzmie, mogą martwić się o bezpieczeństwo własne oraz ludzi, których kochają. Należy monitorować do jakich treści dziecko ma odstęp i, wedle potrzeb, tłumaczyć mu co się dzieje, aby pomóc im zrozumieć sytuację teraźniejszą.

Należy również pamiętać o skomplikowanych czynnikach, takich jak choroba, śmierć bliskiej osoby czy rozwód . Kiedy są one dodawane do codziennej presji, z jaką spotykają się dzieci, stres zwiększa się. Nawet najbardziej polubowny rozwód może być trudny dla dzieci, ponieważ ich podstawowy system bezpieczeństwa – rodzina – przechodzi dużą zmianę. Rodzice w separacji lub po rozwodzie nigdy nie powinni stawiać dzieci w sytuacji wyboru stron lub narażania ich na negatywne komentarze na temat drugiego małżonka.

Niektóre rzeczy, które nie są niczym wielkim dla dorosłych, a mogą powodować znaczny stres u dzieci. 

Objawy i symptomy

Chociaż nie zawsze łatwo jest rozpoznać, kiedy dzieci są zestresowane, krótkotrwałe zmiany zachowania – takie jak wahania nastroju, nadpobudliwość, zmiany w wzorach snu lub moczenie nocne – mogą być wskazaniami. Niektóre dzieci mają skutki fizyczne, w tym bóle brzucha czy głowy. Inni mają problemy z koncentracją lub ukończeniem nauki szkolnej. Jeszcze inni odsuwają się od rówieśników lub spędzają dużo czasu samotnie.

Młodsze dzieci mogą nabrać nowych nawyków, takich jak ssanie kciuka, kręcenie włosów na palce lub zaciskanie pięści; starsze dzieci mogą zacząć kłamać, znęcać się lub przeciwstawiać autorytetowi. Dziecko, które jest zestresowane, może zbytnio reagować na drobne problemy, mieć koszmary lub mieć drastyczne zmiany w wynikach nauki.

Zmniejszenie stresu

Jak można pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem? Właściwy odpoczynek i dobre odżywianie może zwiększyć umiejętności radzenia sobie, podobnie jak dobre rodzicielstwo. Każdego dnia należy znaleźć czas dla swoich dzieci. Niezależnie od tego, czy chcą porozmawiać, czy po prostu być w tym samym pokoju – bądź dostępny. Nie próbuj zmuszać ich do mówienia, nawet jeśli wiesz, czym się martwią. Czasami dzieci czują się lepiej, kiedy spędzają z nimi czas na zabawnych zajęciach.

Nawet gdy dzieci dorastają, jakość spędzanego czasu z bliskimi jest ważna. Niektórym bardzo trudno jest wrócić do domu po pracy i bawić się ze swoimi dziećmi lub po prostu porozmawiać z nimi o swoim dniu – zwłaszcza jeśli sami mieli stresujący dzień. Ale wyrażanie zainteresowania pokazuje dzieciom, że są ważne.

Korzyści z terapii online ARTYKUŁ

Pomóż dziecku radzić sobie ze stresem, rozmawiając o tym, co może go powodować. Razem możesz wymyślić kilka rozwiązań, takich jak ograniczenie zajęć pozalekcyjnych, spędzanie więcej czasu na rozmowach z rodzicami lub nauczycielami, opracowywanie schematu ćwiczeń lub prowadzenie dziennika.

Możesz także pomóc, przewidując potencjalnie stresujące sytuacje i przygotowując dzieci na nie. Na przykład poinformuj swojego syna lub córkę, że zbliża się wizyta u lekarza, i porozmawiaj o tym, co się tam stanie. Dostosuj informacje do wieku dziecka – młodsze dzieci nie będą wymagały tyle wcześniejszych przygotowań ani szczegółów niż starsze dzieci lub nastolatki.

Pamiętaj, że pewien poziom stresu jest normalny; daj swoim dzieciom do zrozumienia, że ​​może czuć się zły, przestraszony, samotny lub niespokojny i że inni ludzie dzielą się tymi uczuciami. Zaufanie jest ważne, więc przypomnij im, że masz pewność, że poradzą sobie z sytuacją.

Pomaganie dziecku w radzeniu sobie

Kiedy dzieci nie mogą lub nie chcą omawiać swoich stresujących problemów, spróbuj porozmawiać o swoich. To pokazuje, że chcesz stawić czoła trudnym tematom i możesz z nimi porozmawiać, gdy będą gotowe. Jeśli dziecko wykazuje objawy, które cię dotyczą i nie chce rozmawiać, skonsultuj się z terapeutą lub innym specjalistą ds. zdrowia psychicznego.

Ewa Roszczenko
Autor artykułu:
Ewa Roszczenko