Depresja sezonowa

Depresja sezonowa (sezonowe zaburzenie afektywne)

Czy zimowe miesiące bardziej Cię przygnębiają, niż ci się wydaje? Jeśli tak, możesz mieć sezonową depresję , znaną również jako sezonowe zaburzenie afektywne (SAD).

Depresja sezonowa to zaburzenie nastroju, które zdarza się każdego roku w tym samym czasie. Rzadka forma depresji sezonowej, znana jako „ depresja letnia ”, rozpoczyna się późną wiosną lub wczesnym latem, a kończy jesienią. Ogólnie jednak sezonowe zaburzenia afektywne zaczynają się jesienią lub zimą, a kończą wiosną lub wczesnym latem.

Przyczyny

Chociaż nie znamy dokładnych przyczyn SAD, niektórzy naukowcy uważają, że pewne hormony głęboko wbudowane w mózg wywołują zmiany związane z postawą w określonych porach roku. Eksperci uważają, że SAD może być związany z tymi zmianami hormonalnymi. Jedna z teorii głosi, że mniej światła słonecznego jesienią i zimą powoduje, że mózg wytwarza mniej serotoniny, związku chemicznego związanego ze ścieżkami mózgowymi regulującymi nastrój. Kiedy szlaki komórek nerwowych w mózgu, które regulują nastrój, nie działają normalnie, rezultatem mogą być uczucie depresji , wraz z objawami zmęczenia i przybierania na wadze .

SAD zwykle zaczyna się w młodym wieku dorosłym i częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Niektóre osoby z SAD mają łagodne objawy i czują się nieswojo lub drażliwi. Inni mają gorsze objawy, które zakłócają relacje i pracę.

Ponieważ brak wystarczającej ilości światła dziennego w okresie zimowym jest związany z SAD, rzadziej występuje w krajach, w których przez cały rok jest dużo słońca.

Objawy zimowe

Osoby z SAD mają wiele normalnych objawów ostrzegawczych depresji , w tym:

  • Mniej energii
  • Problemy z koncentracją
  • Zmęczenie
  • Większy apetyt
  • Zwiększone pragnienie bycia samemu
  • Większa potrzeba snu
  • Zwiększenie masy ciała

Objawy letnie

  • Mniej apetytu
  • Problemy ze snem
  • Utrata masy ciała

Diagnoza

Jeśli odczuwasz depresję i masz niektóre z powyższych objawów, skonsultuj się z lekarzem. On lub ona zaleci dla ciebie odpowiednią formę leczenia.

Leczenie

Istnieją różne metody leczenia, w zależności od nasilenia objawów. Ponadto, jeśli masz inny typ depresji lub choroby afektywnej dwubiegunowej, leczenie może być inne.

Tradycyjne leki przeciwdepresyjne są często stosowane w leczeniu depresji sezonowej. Bupropion XL jest obecnie jedynym lekiem zatwierdzonym przez FDA specjalnie w celu zapobiegania epizodom dużej depresji u osób z SAD.

Wielu lekarzy zaleca, aby osoby z SAD wychodziły na zewnątrz wcześnie rano, aby uzyskać więcej naturalnego światła. Jeśli jest to niemożliwe z powodu ciemnych zimowych miesięcy, mogą pomóc leki przeciwdepresyjne lub terapia światłem (fototerapia).

Terapia światłem

Niektórzy badacze łączą sezonową depresję z naturalnym hormonem melatoniną , co powoduje senność. Światło wpływa na zegar biologiczny w naszych mózgach, który reguluje rytmy okołodobowe – funkcję fizjologiczną, która może obejmować zmiany nastroju, gdy zimą jest mniej światła słonecznego. Światło naturalne lub „pełne spektrum” może mieć działanie przeciwdepresyjne .

Jasne światło o pełnym spektrum świeci pośrednio w twoje oczy . Siedzisz około 2 stopy od jasnego światła – około 20 razy jaśniej niż normalne oświetlenie w pomieszczeniu. Terapia rozpoczyna się od jednej sesji trwającej 10–15 minut dziennie. Następnie czasy zwiększają się do 30 do 45 minut dziennie, w zależności od twojej odpowiedzi.

Nie patrz przez długi czas bezpośrednio na źródło światła jakiejkolwiek skrzynki oświetleniowej, aby uniknąć możliwego uszkodzenia oczu .

Niektóre osoby z SAD wracają do zdrowia w ciągu kilku dni po zastosowaniu terapii światłem. Inne zajmują znacznie dłużej. Jeśli objawy SAD nie znikną, lekarz może zwiększyć sesje terapii światłem do dwóch razy dziennie.

Ludzie, którzy reagują na terapię światłem, są zachęcani do jej kontynuowania, dopóki nie będą mogli ponownie wyjść na słońce w okresie wiosennym. Chociaż działania niepożądane są minimalne, zachowaj ostrożność, jeśli masz wrażliwą skórę lub historię choroby afektywnej dwubiegunowej .

Zapobieganie

Spędź trochę czasu na zewnątrz każdego dnia, nawet gdy jest pochmurno. Wpływ światła dziennego nadal pomaga.

Zacznij korzystać z lekkiej kasety 10 000 luksów, gdy rozpocznie się jesień, nawet zanim poczujesz skutki zimowego SAD.

Jedz dobrze zbilansowaną dietę . Pomoże ci to uzyskać więcej energii, nawet jeśli pragniesz skrobi i słodkich potraw.

Ćwicz przez 30 minut dziennie, pięć razy w tygodniu.

Pozostań zaangażowany w krąg społeczny i regularne działania. Wsparcie społeczne jest bardzo ważne.

Kiedy powinienem zadzwonić do mojego lekarza?

Jeśli czujesz się przygnębiony, zmęczony i rozdrażniony każdego roku o tej samej porze, a te uczucia wydają się mieć charakter sezonowy, możesz mieć formę SAD. Porozmawiaj otwarcie ze swoim lekarzem o swoich uczuciach. Postępuj zgodnie z jego zaleceniami dotyczącymi zmian stylu życia i leczenia.

Jeśli lekarz zaleci terapię światłem, zapytaj, czy gabinet zapewnia light boxy dla pacjentów z SAD. Możesz również wypożyczyć lub kupić light box, ale są one drogie, a towarzystwa ubezpieczeń zdrowotnych zwykle ich nie pokrywają.

Ewa Roszczenko
Autor artykułu:
Ewa Roszczenko