Obiecuję, że to już ostatni gniewny raz

Category sygnet

Gniew jest powszechny i trudny do opanowania, dlatego przedstawiam kolejne sposoby na poskromienie go. Pierwsze dwie części są TUTAJ TUTAJ.

Restrukturyzacja poznawcza
Mówiąc prosto, oznacza to zmianę sposobu myślenia. Gniewni ludzie mają tendencję do krzyku, przeklinania lub mówienia w bardzo barwnych kategoriach, które odzwierciedlają ich wewnętrzne myśli. Kiedy jesteś zły, twoje myślenie może być bardzo przesadzone lub wręcz dramatyczne. Spróbuj zastąpić te myśli bardziej racjonalnymi. Zamiast mówić sobie: „och, to okropne, to jest okropne, wszystko jest zrujnowane”, powiedz sobie, „to frustrujące i zrozumiałe, jestem zdenerwowany, ale to nie koniec świata a złość i tak tego nie naprawi.”    

Uważaj na słowa typu „nigdy” lub „zawsze”, gdy mówisz o sobie lub o kimś innym. „Ta maszyna nigdy nie działa” lub „zawsze się spóźniacie” są nie tylko niedokładne, ale także powodują, że czujesz, że twoja złość jest uzasadniona i że nie ma możliwości rozwiązania problemu. Osoby, których te wyrażenia dotyczą czują się poniżani takim kategoryzowaniem. Przypinając im łatkę „zawsze” i „nigdy” z góry zakładasz ich działanie. 
Pamiętaj, że złość nie naprawi niczego i nie spowoduje, że poczujesz się lepiej, może jednak sprawić, że poczujesz się gorzej.

Logika kontra gniew   

Logika pokonuje gniew, ponieważ ten drugi, nawet gdy jest to uzasadniony, może szybko stać się irracjonalny. Staraj się przyjmować wszystko na zimną logikę. Przypomnij sobie, że świat nie chce cię ukarać, po prostu przeżywasz ciężkie chwile codziennego życia. Pamiętaj o tym za każdym razem, gdy poczujesz złość i spróbuj wyciągnąć z tego korzyści. Pomoże ci uzyskać bardziej zrównoważoną perspektywę. Gniewni ludzie często żądają: uczciwości, uznania, porozumienia, zezwolenia na robienie rzeczy po swojemu. Każdy tego chce a kiedy nie możemy tego dostać, stajemy się zranieni i rozczarowani, a to z kolei przekształca się w złość.

W ramach ich kognitywnej restrukturyzacji, gniewni ludzie muszą uświadomić sobie swoją wymagającą naturę i przetłumaczyć swoje oczekiwania na pragnienia. Innymi słowy, mówiąc: „chciałbym”, jest zdrowszą wersją „żądam” lub „muszę”. Kiedy nie możesz osiągnąć tego, czego chcesz, doświadczasz normalnych reakcji – frustracji, rozczarowania, bólu – ale nie gniewu. Niektórzy gniewni używają go, aby uniknąć uczucia bólu, ale to nie znaczy, że on zniknie.

Rozwiązywanie problemów
Czasami nasza złość i frustracja są spowodowane przez bardzo realne i nieuniknione problemy w naszym życiu. Nie każda złość jest niewłaściwie umieszczona i często jest zdrową, naturalną odpowiedzią na te trudności. Istnieje również przekonanie kulturowe, że każdy problem ma rozwiązanie, a droga ku rozwiązaniu pozwala nauczyć się czegoś nowego. Najlepszym podejściem, aby doprowadzić do tego, nie jest skupienie się na znalezieniu rozwiązania, ale raczej na tym, jak sobie poradzić i stawić czoła problemowi.
Stwórz plan i sprawdź swoje postępy po drodze. Postaraj się dać z siebie wszystko, ale także nie karać siebie, jeśli odpowiedź nie przyjdzie od razu. Jeśli uda Ci się podejść do tego z najlepszymi intencjami, wysiłkami i podejmiesz poważną próbę stawienia czoła problemowi, z mniejszym prawdopodobieństwem stracisz cierpliwość i popadniesz w myślenie „wszystko albo nic”, nawet jeśli problem nie zostanie rozwiązany od razu.

Lepsza komunikacja
Gniewni ludzie mają tendencję do przeskakiwania i wyciągania wniosków. Niektóre z nich mogą być bardzo niedokładne. Pierwszą rzeczą do zrobienia, jeśli jesteś w gorącej dyskusji, jest spowolnienie i przemyślenie odpowiedzi. Nie mów pierwszej rzeczy, która przychodzi ci do głowy, zwolnij i zastanów się dokładnie, co chcesz powiedzieć. Jednocześnie uważnie słuchaj, co mówi druga osoba, i zastanów się, zanim odpowiesz.
To naturalne, że gdy jesteś krytykowany, stajesz się defensywny, ale nie walcz. Zamiast tego, posłuchaj, co kryje się za słowami, że dana osoba może czuć się zaniedbana czy niekochana. Może to wymagać od ciebie wielu pytań, może trochę przestrzeni i kilku głębokich wdechów, ale nie pozwól, by twoja złość wymknęła się spod kontroli. Utrzymywanie spokoju może sprawić, że sytuacja nie stanie się katastrofalna.

Korzystanie z humoru
Maskowanie gniewu humorem może pomóc rozładować wściekłość na wiele sposobów. Po pierwsze, może pomóc ci uzyskać bardziej zrównoważoną perspektywę. Kiedy wpadasz w gniew i obrzucasz kogoś obelgami, wycisz się na chwilę i wyobraź sobie, jak to słowo wygląda dosłownie. Jeśli pracujesz i myślisz o współpracowniku jako „worku na śmieci” lub „jednokomórkowej formie życia”, wyobraź sobie dużą torbę pełną brudu (lub amebę) siedzącą przy biurku kolegi, rozmawiającą przez telefon, czy przechadzającego się po biurze. Zrób to, gdy imię pojawia się w twojej głowie w związku z daną osobą. Jeśli możesz, narysuj zdjęcie tego, jak może wyglądać rzeczywista rzecz. Nie dość, że czymś się zajmiesz, to jeszcze w kreatywny sposób rozładujesz złość.
Podstawowym przesłaniem bardzo rozgniewanych ludzi są rzeczy, które idą po jego myśli. Gniewni ludzie mają wrażenie, że mają rację moralną, że jakiekolwiek blokowanie lub zmiana ich planów jest niewyobrażalną zniewagą i nie powinni oni cierpieć w ten sposób. Może inni ludzie, ale nie oni.

Kiedy czujesz, że to pragnienie zaczyna przejmować nad tobą kontrolę wyobraź sobie siebie jako boga lub boginię, najwyższego władcę, który jest właścicielem ulic i sklepów oraz biurowej przestrzeni. Kroczysz samotnie i kierujesz się we wszystkich sytuacjach swoim niezawodnym osądem, podczas gdy inni ci się poddają. Im więcej szczegółów można uzyskać w swoich wyimaginowanych scenach, tym większa szansa, że ​​zdasz sobie sprawę, że być może jesteś nierozsądny. Uświadomisz sobie także, jak nieważne są rzeczy, na które się naprawdę gniewasz. Istnieją dwie przestrogi dotyczące używania humoru. Po pierwsze, nie próbuj po prostu „śmiać się” z twoich problemów; raczej użyj humoru, aby pomóc sobie stawić im czoła bardziej konstruktywnie. Po drugie, nie poddawaj się surowemu, sarkastycznemu humorze; to tylko inna forma niezdrowej ekspresji gniewu.
Wspólną cechą tych technik jest odmowa przyjęcia siebie zbyt poważnie. Gniew jest poważną emocją, ale często towarzyszą mu pomysły, które, jeśli zostaną zrealizowane, mogą sprawić, że będziesz się śmiać.

Zmienianie swojego środowiska
Czasami to nasze bezpośrednie otoczenie daje nam powody do irytacji i furii. Problemy i obowiązki mogą cię obciążyć i sprawić, że poczujesz pułapkę złości, w którą wpadłeś i złość na wszystkich ludzi i wszelkie przedmioty, które tworzą tę pułapkę.
Zrób sobie przerwę. Upewnij się, że masz czas dla siebie zaplanowany na pory dnia, o których wiesz, że są szczególnie stresujące. Jednym z przykładów jest pracująca matka, która ma stałą zasadę, że kiedy wraca do domu z pracy, przez pierwsze 15 minut „nikt nie rozmawia z mamą, chyba że dom się pali”. Po tym krótkim spokojnym czasie czuje się lepiej przygotowana do radzenia sobie z wymaganiami swoich dzieci, nie wysadzając ich.

Kilka innych wskazówek dla złagodzenia złości

  • Czas. Jeśli ty i twój współmałżonek masz tendencję do walki, kiedy dyskutujesz o rzeczach w nocy – być może jesteś zmęczony, rozproszony, a może to tylko nawyk – spróbuj zmienić czas, kiedy mówisz o ważnych sprawach, a te rozmowy nie zmieniają się wtedy w argumenty.
  • Unikanie. Jeśli chaotyczny pokój twojego dziecka sprawia, że wpadasz w furię za każdym razem, gdy przechodzisz obok niego – zamknij drzwi. Nie patrz na to, co cię wyprowadza z równowagi. Nie chodzi jednak o to, by zamykać oczy na wszystko, co może nas rozdrażnić, ale o to, aby zachować spokój i możliwie izolować się od tego co może wywołać gniew.
  • Znajdowanie rozwiązań alternatywnych. Jeśli codzienne dojazdy do pracy po zakorkowanych ulicach powodują wściekłość i frustrację – wytycz inną trasę, która jest mniej zatłoczona lub bardziej malownicza. Lub znajdź inną alternatywę, np. komunikację miejską czy rower.

Jeśli czujesz, że twoja złość naprawdę wymyka się spod kontroli i ma to wpływ na twoje relacje oraz ważne części twojego życia, możesz rozważyć udanie się do specjalisty, który pokaże ci, jak sobie radzić z gniewem. Psycholog lub inny licencjonowany pracownik służby zdrowia psychicznego przedstawi szereg technik zmiany myślenia i zachowania, aby trzymać nerwy na wodzy.

Podczas rozmowy z potencjalnym terapeutą, powiedz, że masz problemy ze złością, nad którą chcesz popracować. Wraz ze wsparciem terapeuty, osoba, która szybko wpada w sidła gniewu może zbliżyć zmniejszyć jego nasilenie w czasie od około 8 do 10 tygodni, w zależności od okoliczności i stosowanych technik.

Jeśli czujesz, że twoja złość naprawdę wymyka się spod kontroli i ma to wpływ na twoje relacje oraz ważne części twojego życia, możesz rozważyć udanie się do specjalisty, który pokaże ci, jak sobie radzić z gniewem. Psycholog lub inny licencjonowany pracownik służby zdrowia psychicznego przedstawi szereg technik zmiany myślenia i zachowania, aby trzymać nerwy na wodzy.

Pokonaj stres z ODSTRESOWANI.PL. Śledź również nasz fanpage żeby nie przegapić nowości.

Avatar